Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2013

Διχοτόμηση μέσω περιουσιών

Άκρως επικίνδυνη κρίνεται η κατάσταση που δημιουργεί ο αυξανόμενος αριθμός αιτήσεων Ε/κ ιδιοκτητών γης στην «επιτροπή ακίνητης περιουσίας» του ψευδοκράτους, από τη διακομματική επιτροπή που συστάθηκε για να μελετήσει το θέμα.

Όπως η «Σημερινή» είναι σε θέση να γνωρίζει, η επιτροπή θεωρεί ότι η μέθοδος αυτή οδηγεί ουσιαστικά σε ξεπούλημα της κατεχόμενης περιουσίας και μάλιστα σε εξευτελιστικές τιμές.

Η εκτίμηση των πολιτικών δυνάμεων είναι πως στόχος της Άγκυρας είναι η περιουσιακή εθνοκάθαρση, η οποία θα οδηγήσει σταδιακά στην πλήρη τουρκοποίηση του κατεχόμενου τμήματος της νήσου, η οποία ενδέχεται να έχει ως αποτέλεσμα τη σταδιακή μετατροπή της de facto διχοτόμησης σε de jure, στη βάση του νέου ιδιοκτησιακού καθεστώτος που θα προκύψει μέσα από την εξαγορά των ιδιωτικών περιουσιών στα κατεχόμενα. Μάλιστα, κυρίαρχος φόβος φαίνεται να είναι πως, με τον ρυθμό που προχωρά η εκποίηση ε/κ περιουσιών, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μπορεί να ανατραπεί η ισχύουσα ιδιοκτησιακή ισορροπία.

Προεδρικές προειδοποιήσεις

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ήταν σαφής στις δηλώσεις στις οποίες προέβη πρόσφατα, στο πλαίσιο της εκδήλωσης των Μορφιτών. Δεν αμφισβητεί κανενός τον πατριωτισμό, είπε, αλλά αντιμετωπίζουμε κινδύνους. «Για όσα τόσα χρόνια υπέμεναν και ανέμεναν, τους καλώ να συνειδητοποιήσουν ότι μέσα από το ξεπούλημα των ε/κ περιουσιών στα κατεχόμενα, αποδυναμώνουν τη διαπραγματευτική μας θέση για επιστροφή και ιδιαίτερα για εδαφικές αναπροσαρμογές», ανέφερε. Τόνισε, παράλληλα, πως οι περιουσίες που αποζημιώνονται, μεταβιβάζονται στην τουρκική κυβέρνηση και τουρκοποιούνται.

Αυτό και μόνο, σύμφωνα με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη, «αρκεί για να κάνουν δεύτερες σκέψεις όσοι μέχρι σήμερα, ενδεχομένως λόγω ανάγκης, έθεσαν τις προσωπικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν παραμερίζοντας, ενδεχομένως, τους κινδύνους που διατρέχει η πατρίδα μας». Λίγες μέρες αργότερα, στο πλαίσιο της συνέντευξής του στα «60 λεπτά», ο Νίκος Αναστασιάδης επανήλθε στο θέμα, λέγοντας ότι αυτό το οποίο παρακολουθούμε, θα δυσχεράνει πάρα πολύ τη διαπραγματευτική μας θέση. «Πέστε μου, τι ε/κ περιουσίες θα συζητώ, αν στο τέλος το σύνολο ή η πλειοψηφία τους ξεπουληθούν;», διερωτήθηκε.

Προς το παρόν μόνο εκκλήσεις

Η πραγματικότητα, ωστόσο, είναι πως, μέχρι στιγμής, εκτός από εκκλήσεις, τίποτα άλλο δεν έχει γίνει στην πράξη, για να αποτραπεί η μαζική προσφυγή των προσφύγων στην τουρκική «επιτροπή». Δίδονται εξηγήσεις, γίνεται επίκληση του εθνικού αισθήματος, διατυπώνονται συνεχώς προειδοποιήσεις, όμως τα δεδομένα παραμένουν τα ίδια. Η αρωγή και η υποστήριξη του κράτους προς τους πρόσφυγες γίνεται στη βάση ενός πεπαλαιωμένου συστήματος, την ίδια στιγμή που τα κυπριακά νοικοκυριά υποφέρουν και για κάποιους ο πειρασμός είναι πιο μεγάλος. Ταυτόχρονα φαίνεται να εκμηδενίζεται και η προσδοκία για σύντομη λύση του Κυπριακού, αφού συνομιλίες δεν διεξάγονται εδώ και πολλούς μήνες και υπάρχει ξεκάθαρο πρόβλημα στην εξεύρεση κοινού ανακοινωθέντος, που θεωρείται προϋπόθεση για επανέναρξη ενός νέου γύρου διαπραγματεύσεων.

Σε όλη αυτή την κατάσταση προστίθεται και η αρνητική ψυχολογία που δημιουργεί στο σύνολο του προσφυγικού κόσμου η επικέντρωση στην επιστροφή της Αμμοχώστου, αφού κάποιοι πιστεύουν ότι η δική τους ιδιοκτησία έχει περιέλθει σε δεύτερη μοίρα, αλλά και κάποιες δηλώσεις, όπως αυτές του Νίκου Τορναρίτη για την Κερύνεια, που τραυματίζουν την ελπίδα επιστροφής μερίδας προσφύγων και στην απουσία της κάμπτονται πιο εύκολα οι αντιστάσεις. Τα πιο πάνω δεδομένα καθιστούσαν την ανάγκη για αξιολόγηση και συζήτηση του ζητήματος επιτακτική. Όπερ και εγένετο. Όμως ακόμη δεν υπήρξε κατάληξη στο θέμα αυτό, αφού απαιτείται μελέτη και εμπλοκή πολλών υπηρεσιών, έτσι ώστε να γίνει ένας ολοκληρωμένος και άμεσα υλοποιήσιμος σχεδιασμός.

Περιουσιακό χωρίς συνομιλίες

Πέραν του κινδύνου η εκποίηση περιουσιών να οδηγήσει σε νομιμοποίηση της διχοτόμησης, η τακτική αυτή ουσιαστικά επηρεάζει και τη διαπραγματευτική διαδικασία, όπως δήλωσε και ο Πρόεδρος Αναστασιάδης. Κατά την αντίληψη της διακομματικής επιτροπής, το ξεπούλημα των περιουσιών ενδέχεται να έχει δυσμενείς επιπτώσεις, κυρίως σε ό,τι αφορά τα κεφάλαια του Εδαφικού και του Περιουσιακού, αφού οι οικονομικές εκτιμήσεις που κάνει η «επιτροπή» για τις περιουσίες στα κατεχόμενα ανέρχονται σε περίπου 9% της πραγματικής τους αξίας και ελλοχεύει ο κίνδυνος, βάσει αυτών των αριθμών, να υπολογιστεί η αξία όλων των περιουσιών στα κατεχόμενα, σε περίπτωση λύσης, την ίδια στιγμή που οι τ/κ περιουσίες στις ελεύθερες περιοχές συνεχίζουν να τυγχάνουν υπολογισμού με τα πραγματικά δεδομένα της αγοράς. Ως εκ τούτου, εκλαμβάνεται ως αδήριτη η ανάγκη να αντιμετωπιστεί η κατάσταση αυτή, με τη λήψη μέτρων σε διάφορα επίπεδα, τα οποία θα αντιστρέφουν την τάση για ξεπούλημα περιουσιών και θα καλλιεργούν τη συνείδηση ότι αυτό που συμβαίνει δεν είναι ορθό.

Εκμεταλλεύονται τον κόσμο

Η επιτροπή διαπιστώνει πως στο ξεπούλημα συμβάλλει το γεγονός πως κάποιοι επαγγελματίες εκμεταλλεύονται την κατάσταση ορισμένων προσφύγων και τους ενθαρρύνουν να αποταθούν στην «επιτροπή». Οι ανάγκες που τυγχάνουν εκμετάλλευσης αφορούν κυρίως τα προσωπικά οικονομικά των προσφύγων που ενθαρρύνονται, τα οποία προφανώς δυσχεραίνονται από τις σημερινές οικονομικές συνθήκες. Όμως ταυτόχρονα γίνεται από τα κόμματα η παραδοχή πως η πολιτεία δεν έχει αποτελεσματική πολιτική ίσης κατανομής βαρών και δεν ανακουφίζει επί της ουσίας τους πρόσφυγες. Σε αυτά προστίθενται και οι διαδοχικές αποτυχίες στο Κυπριακό, που έχουν εξανεμίσει τις προσδοκίες για επιστροφή ή αποκατάσταση των περιουσιών στα κατεχόμενα.

Δυσκολία με τη νομική οδό

ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ δυνάμεις εξέτασαν το ενδεχόμενο να υπάρξει προσπάθεια για να σταματήσει διά της νομικής οδού το φαινόμενο του ξεπουλήματος, μέσω απαγόρευσης ή ποινικοποίησης της προσφυγής στην «επιτροπή» των κατεχομένων. Ωστόσο, φαίνεται να υπάρχει δυσκολία με αυτή την προσέγγιση, αφού θα πρέπει να γίνει επίκληση του Δικαίου της Ανάγκης, ενώ ταυτόχρονα να σταθμιστούν οι αντιδράσεις στο ΕΔΑΔ. Γι’ αυτό τον λόγο θεωρείται προτιμότερη οδός η υπαγωγή των ε/κ περιουσιών στα κατεχόμενα σε φορέα που θα ασκεί ρόλο κηδεμόνα, αλλά θα πρέπει η πρόταση αυτή να μελετηθεί περαιτέρω. Την ίδια στιγμή, θα πρέπει να αποδειχθεί προς το ΕΔΑΔ ότι η «επιτροπή» δεν απονέμει δικαιοσύνη, αλλά εξυπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες. Κι αυτό το ζήτημα χρήζει μελέτης, όμως, αφού στόχος δεν είναι άλλη μια δυσμενής απόφαση τύπου Δημόπουλος, αλλά μια απόφαση που να κινείται στο πνεύμα της υπόθεσης Λοϊζίδου. Στην ατζέντα θα πρέπει να επανέλθει και η υπόθεση Όραμς, ώστε να αξιοποιηθεί με τον ορθό τρόπο, κάτι που και πάλι θα πρέπει να εξεταστεί.

Κατάθεση εισηγήσεων

ΕΙΝΑΙ δεδομένο πως οι εισηγήσεις για έμπρακτη στήριξη των προσφύγων υπάρχουν αλλά δεν αξιολογήθηκαν και δεν υιοθετήθηκαν, παρά τις παρεμβάσεις των εμπλεκόμενων οργανώσεων. Στη βάση αυτών των εισηγήσεων αλλά λαμβάνοντας υπόψη την πίεση του χρόνου και την παρούσα οικονομική ευχέρεια του κράτους, τα κόμματα υπέβαλαν τις δικές τους προτάσεις προς τη διακομματική επιτροπή και αυτήν τη στιγμή αναμένουν την αξιολόγησή τους από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Όπως η «Σ» ενημερώνεται, οι πολιτικές δυνάμεις συμφώνησαν ότι θα πρέπει οι ε/κ περιουσίες να παραμείνουν ε/κ, και η κατάσταση να αντιμετωπιστεί με ένα συνδυασμό μέτρων νομικής, οικονομικής και κοινωνικής φύσεως. Ταυτόχρονα, ιεράρχησαν τα προβλήματα που οδηγούν στην «επιτροπή» ως α) στέγαση, β) παιδεία και γ) βιοτικές ανάγκες. Με αυτά τα δεδομένα υπόψη προχώρησαν στην κατάθεση εισηγήσεων.

Οι συνδυασμοί των κομμάτων

Οι πολιτικές δυνάμεις υπέβαλαν τους δικούς τους συνδυασμούς εν δυνάμει στοιχείων, που θα μπορούσαν να περιορίσουν το φαινόμενο στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό. Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας μας, οι συνδυασμοί αυτοί ήταν:

*ΔΗΣΥ: Αξιοποίηση σχετικής μελέτης του Πανεπιστημίου Κύπρου, μετατροπή του Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών σε τράπεζα για τους πρόσφυγες, παραχώρηση εκκλησιαστικής γης, εξασφάλιση κονδυλίων από την Ε.Ε., διάθεση οικοπέδων, αγορά σπιτιών για τους πρόσφυγες, μεταφορά του συντελεστή δόμησης, καθορισμός πολεοδομικών ζωνών στα κατεχόμενα, αξιοποίηση της χαλίτικης γης και αναδιάρθρωση δανείων προσφύγων. Ταυτόχρονα εισηγείται τη μελέτη αντισταθμιστικών μέτρων και της δυνατότητας υπαγωγής των περιουσιών σε κηδεμόνα.

*ΑΚΕΛ: Παραχώρηση δανείων από τον Φορέα σε πρόσφυγες για αντιμετώπιση των άμεσων αναγκών τους, πάγωμα χρεών προς τη Δημοκρατία, εξεύρεση κονδυλίων από την Ε.Ε., αξιοποίηση της μελέτης του Πανεπιστημίου Κύπρου, αξιοποίηση χαλίτικης και εκκλησιαστικής γης, καθώς και τ/κ περιουσιών για στέγαση προσφύγων και εντατικοποίηση της διαφώτισης.

*ΔΗΚΟ: Θέσπιση κηδεμόνα, παραχώρηση οικοπέδων, επιτάχυνση της συντήρησης των συνοικισμών, περιορισμός της μείωσης των χορηγιών από την Υπηρεσία Μέριμνας, μείωση δόσεων και επιμήκυνση σε υφιστάμενα δάνεια του Φορέα και ταυτόχρονη αύξηση της χορηγίας που λαμβάνει, επέκταση της οικονομικής μέριμνας και στους εκ μητρογονίας πρόσφυγες, αναστολή διαδικασιών εκποίησης και έξωσης κατά προσφύγων, απαλλαγή της πρώτης κατοικίας προσφύγων από τον φόρο ακίνητης ιδιοκτησίας και τα μεταβιβαστικά τέλη, ενίσχυση των προσφυγικών προγραμμάτων μέσω ΕΕ και ίδρυση ταμείου στήριξης προσφύγων, με συγκεκριμένες πηγές εσόδων. Επίσης μεταφορά του συντελεστή δόμησης, παραχώρηση στέγης σε εγκεκριμένους πρόσφυγες, παραχώρηση βοήθειας σε φτωχά προσφυγικά ζευγάρια, παραχώρηση οικοπέδων και ολοκλήρωση της τιτλοποίησης οικιών.

*ΕΔΕΚ: Ειδικό ταμείο στήριξης με πηγή εσόδων τον φόρο αγοραπωλησιών και φορολόγηση εμπορικών πράξεων, παραχώρηση συντελεστή δόμησης για επέκταση κατοικίας και μεταφορά συντελεστή δόμησης στις ελεύθερες περιοχές, επαναφορά του παλιού στεγαστικού σχεδίου, αύξηση των σχετικών προϋπολογισμών, μετατροπή του Φορέα σε τράπεζα, μέτρα για εργοδότηση προσφύγων, αναστολή εκποιήσεων πρώτης κατοικίας και δημιουργία ταμείου στήριξης προσφύγων φοιτητών.

*Οικολόγοι: Προστασία υπερχρεωμένων προσφύγων και αναστολή δικαστικών μέτρων για χρέη προς τον Φορέα, παραχώρηση σπουδαστικών και επαγγελματικών δανείων, δημιουργία επιτροπής αποζημίωσης χρήσης κρατικών περιουσιών, μεταφορά αναπτυξιακών δικαιωμάτων, οικονομική ενίσχυση του Φορέα, δημιουργία κηδεμόνα και υποχρέωση ενημέρωσής του για πώληση περιουσίας στα κατεχόμενα, στέρηση κρατικών ωφελημάτων από άτομα που πωλούν την περιουσία τους και νομικά μέτρα κατά της Τουρκίας.

*ΕΥΡΩΚΟ: Νομικά μέτρα στη βάση του Δικαίου της Ανάγκης, καταγγελία στο ΕΔΑΔ, δημιουργία κηδεμόνα, μεταφορά αναπτυξιακών δικαιωμάτων, δημιουργία τράπεζας, αξιοποίηση φυσικού πλούτου, παραχώρηση κρατικής και εκκλησιαστικής γης, άντληση πόρων από την ΕΕ και διαγραφή των προσφύγων που πωλούν τις περιουσίες τους από τον σχετικό κατάλογο.

Δώστε μας λεφτά

Σε εισηγήσεις προέβη και ο Κεντρικός Φορέας Ίσης Κατανομής Βαρών, ζητώντας την αύξηση της χορηγίας που λαμβάνει. Προτείνει, επίσης, διαδικασία αναδιάρθρωσης δανείων και παράτασης του χρόνου αποπληρωμής, αναστολή εκποιήσεων της πρώτης κατοικίας και διώξεων από το κράτος και τις τράπεζες για οφειλές προσφύγων με περιουσίες στα κατεχόμενα, δημιουργία αρχείου παροχής οικονομικής βοήθειας στους πρόσφυγες και αύξηση του συντελεστή δόμησης σε οικιστικές μονάδες προσφύγων, ανάλογα με την περιουσία τους στα κατεχόμενα. Προτείνει επίσης τη σύσταση ειδικού ταμείου στήριξης αλλά και τη δημιουργία μετοχικής εταιρείας, όπως και την έκδοση κρατικών χρεογράφων. Επιθυμεί, ακόμη, όπως κάθε αιτητής του φορέα υπογράφει ένορκη δήλωση που να βεβαιώνει ότι δεν έχει προσφύγει στην «επιτροπή».

Εκκρεμούν πολλά ζητήματα

Από τη συλλογή προτάσεων και εισηγήσεων για το θέμα, ουσιαστικά προέκυψε και μια διαλογή, από την οποία καθορίζονται και τα επόμενα βήματα, αφού είναι ξεκάθαρο πως, παρόλο που βούληση υπάρχει, δεν είναι έτοιμο το νομικό πλαίσιο και οικονομικό υπόβαθρο, που θα επιτρέψει την άμεση και ομαλή υλοποίηση των εισηγήσεων. Ως εκ τούτου, εκκρεμούν πολλά ζητήματα, που θα πρέπει να τύχουν άμεσης μελέτης και επεξεργασίας. 

Θα πρέπει άμεσα να δημιουργηθεί το νομικό πλαίσιο που να προστατεύει τις οικογένειες προσφύγων, να προωθηθεί η μεταφορά του συντελεστή δόμησης, να διατηρηθούν οι προϋπολογισμοί του Φορέα και της Μέριμνας σε υψηλά επίπεδα, να εξευρεθεί τρόπος να στερούνται ωφελημάτων οι ιδιοκτήτες που προχωρούν σε ξεπούλημα, να διερευνηθεί η δυνατότητα ανταλλαγής ε/κ περιουσιών με κρατική γη και να συνεχιστούν τα υφιστάμενα μέτρα στήριξης. Ταυτόχρονα θα μελετηθεί το θέμα του ταμείου στήριξης, η επικαιροποίηση της μελέτης του Πανεπιστημίου Κύπρου και η δημιουργία του κηδεμόνα. Τα πιο πάνω ζητήματα θα πρέπει είτε να τύχουν νομικής γνωμάτευσης είτε να εκτιμηθούν από τα εμπλεκόμενα υπουργεία και τους φορείς, για να ελεγχθεί η δυνατότητα εφαρμογής τους.

Πηγή: http://www.sigmalive.com

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ ΕΔΩ

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου