Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2013

Αναστασιάδης: O Δημητριάδης υπηρετούσε σκοπιμότητες -

Αποκαλυπτικός, ως προς τις προθέσεις και τους χειρισμούς στο Κυπριακό, εμφανίστηκε σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εκπομπή του Σίγμα «60 λεπτά», ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης. 

Κατέστησε σαφές πως δεν πρόκειται να μπει σε διαπραγματεύσεις αν δεν ξεκαθαριστεί η βάση τους, με την έκδοση κοινού ανακοινωθέντος, διαμηνύοντας, συναφώς, πως χωρίς να υπάρξει προκαθορισμένο πλαίσιο από την αρχή, στο οποίο θα κινηθούν οι διαπραγματεύσεις, δεν πρόκειται να μπει σε διάλογο. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έδωσε απαντήσεις για την αποδοχή του κουρέματος καταθέσεων στο Γιούρογκρουπ της περασμένης άνοιξης, τονίζοντας πως ήταν απόφαση ευθύνης προς τη χώρα η στάση την οποία θα τηρούσε. Σε ό,τι αφορά την αναζήτηση και απόδοση ευθυνών για την οικονομική τραγωδία της Κύπρου, ο Νίκος Αναστασιάδης τόνισε πως εκείνο που επιβάλλεται, είναι μέσα από τις ποινικές έρευνες να υπάρξει απονομή δικαιοσύνης και πραγματική τιμωρία όσων ευθύνονται, με συγκεκριμένη, τυχόν, κατηγορία. O Πρόεδρος παρουσιάστηκε αποφασισμένος να προχωρήσει μέχρι τέλους στην προσπάθεια παύσης του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας Πανίκου Δημητριάδη, μέσω του Ανώτατου Δικαστηρίου. Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης αφήνει σαφέστατους υπαινιγμούς, ενώ εξαπολύει και ευθείες βολές κατά του Διοικητή, καθώς τον κατηγορεί για εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων. Αποκαλύπτει, επίσης, την απάντησή του στην επιστολή Δημητριάδη, με την οποία ο Διοικητής ζητά συνάντηση μαζί του.


-Θέλω να ξεκινήσω με τα της διερευνητικής Επιτροπής για την οικονομία, καθώς το οικονομικό έγκλημα που συνετελέσθη είναι άνευ προηγουμένου. Ερωτώ ευθέως, αφού έχουμε στα χέρια μας το πόρισμα: Πώς αντιλαμβάνεστε την ευθύνη που σας καταλογίζει στο πόρισμα και πώς την αναλαμβάνετε;
-Για να μιλήσει κανείς για την ευθύνη που μου αποδίδεται, δεν θα πρέπει να παραλείψει την αναφορά της Επιτροπής, η οποία διαπιστώνει ότι δεν υπήρχαν άλλες από τις επιλογές από εκείνες που ο Πρόεδρος αποφάσισε. Θα πρέπει να πω για την προετοιμασία μας, πως εκεί που όντως πιθανότατα να μην ήμασταν προετοιμασμένοι, είναι στο γεγονός ότι δεν είχαμε μια μηχανή κοπής δισεκατομμυρίων.



-Επιμένω, κ. Πρόεδρε. Θα δείξετε τον δρόμο εσείς για το πώς πρέπει να αξιοποιηθεί αυτό το πόρισμα; Με την έννοια ότι τα πορίσματα περιορίστηκαν μόνο σε πολιτικές ευθύνες, αλλά κατά τη διάρκεια της διαδικασίας είχαν ληφθεί σωρεία καταθέσεων οι οποίες θα αποτελέσουν ένα πρωτογενές υλικό ή συμπληρωματικό υλικό για τους ποινικούς ανακριτές που διορίστηκαν από τις 8 Ιουλίου, προκειμένου να διανθίσουν τις ποινικές ευθύνες όσων έχουν οδηγήσει τη χώρα μας στην καταστροφή…
-Δεν θα ήθελα να σχολιάσω κατά πόσον ορθά ή εσφαλμένα υπήρξε η ενδιάμεση απόφαση της Ερευνητικής Επιτροπής. Αυτό το οποίο γνωρίζω είναι πως για τους καταξιωμένους και με κύρος δικαστικούς, καθώς και για την τέως Επίτροπο Διοικήσεως Ηλιάνα Νικολάου, δεν νομίζω ν’ αμφισβητείται η ακεραιότητά τους ή να μπορεί να τους αποδώσει κανείς σκοπιμότητα. Άλλωστε, δεν περιοριστήκαμε στον διορισμό των δύο δικαστικών και της κ. Νικολάου, αλλά είχαμε δώσει βοήθεια και μέσω εμπειρογνώμων.

-Γνωρίζετε, πάντως, ότι δεν γίνεται δεκτή η νομιμότητα της συγκεκριμένης Επιτροπής…
-Όποιος έχει αμφισβήτηση για τη νομιμότητα, να προσφύγει στη δικαιοσύνη. Η ουσία παραμένει μία: Τα συμπεράσματα για τις πολιτικές ευθύνες.

-Γιατί, όμως, θεωρείτε ότι τα όσα αποδίδονται στον προκάτοχό σας είναι ορθά; Η Κυβέρνηση Χριστόφια έλεγε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπιζε η οικονομία της Κύπρου ήταν το τραπεζικό σύστημα. Φαίνεται να δικαιώνεται με τα όσα σήμερα αποκαλύπτονται…
-Χωρίς να θέλω να κάνω αναφορά στο ποιος φέρει ευθύνη, υπάρχουν κάποιες πραγματικότητες που μιλούν από μόνες τους. Ναι, βεβαίως ήταν το τραπεζικό σύστημα, αλλά η επιδείνωση στην τραπεζική κρίση οφείλεται και σε παράλειψη αποφάσεων ή παρεμβάσεων. Όταν για παράδειγμα λαμβανόταν η απόφαση στην Ε.Ε. για την απομείωση των ελληνικών ομολόγων, ανήλθε στα 4,5 δις η ζημιά των κυπριακών τραπεζών. Επαναλαμβάνω, πέραν των τραπεζών υπήρχε και έλλειψη αποφασιστικότητας. Όχι βούλησης πιστεύω, αν και μπορεί να παρεισέφρεαν και άλλες σκοπιμότητες, ιδεολογικές περισσότερο. Υπήρξε ατολμία και μη λήψη των αναγκαίων μέτρων, την ώρα που και κάποιοι και εκ μέρους της Κυβέρνησης εισηγούνταν ότι επιβαλλόταν να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα, γιατί χειροτέρευε η κατάσταση από μήνα σε μήνα. Δεχθήκαμε 19 υποβαθμίσεις από διεθνείς οίκους σε ενάμιση χρόνο. Μας προειδοποιούσαν, προειδοποιούσαμε και εμείς ως αντιπολίτευση, και δηλώναμε πως ήμασταν έτοιμοι να στηρίξουμε τα μέτρα και να επωμιστούμε το πολιτικό κόστος, δεδομένου πως θα αποφεύγαμε τα χειρότερα, όπως είναι αυτά που καταγράφουμε σήμερα. Εν πάση περιπτώσει, δεν νομίζω να ωφελεί η παρελθοντολογία ή η προσπάθεια να αποδίδονται ευθύνες. Αυτές νομίζω είναι κατανοητές μέσα στον λαό, είναι κατανοητές μέσα από τα πορίσματα των διαφόρων ερευνητικών επιτροπών που έχουν συσταθεί. Και δεν είναι μόνο η Ερευνητική που συστήσαμε εμείς, ήταν και μια άλλη της Κεφαλαιαγοράς. Συνεπώς, δεν ωφελεί να αναμασούμε το τι γίνεται ή όχι. Εκείνο που επιβάλλεται, είναι μέσα από τις ποινικές έρευνες να υπάρξει απονομή δικαιοσύνης, η πραγματική τιμωρία για όσους ευθύνονται, με συγκεκριμένη, τυχόν, κατηγορία.



Ήταν θέμα ευθύνης

-Λέτε ότι σας έβαλαν το πιστόλι στον κρόταφο στο πρώτο Γιούρογκρουπ. Τελικά, με την απόφασή σας, επιλέξατε να σώσετε τον εαυτό σας, την πολιτική σας καριέρα ή τον τόπο;

-Αν ήταν να επιλέξω τη διάσωση του προσώπου μου, θα ήταν η εύκολη απάντηση. Μέχρι τις τέσσερις παρά τέταρτο το πρωί του Σαββάτου, η σταθερή μου θέση ήταν ότι δεν αποδέχομαι την οποιαδήποτε απομείωση καταθέσεων. Ήμουν εκεί για το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και ήθελα να συμπαρασταθώ, να είμαι παρών για να επιμείνω στο όχι. Η παρουσία μου δεν συνέβαλε στο να γίνει αποδεκτή. Ακόμη και να μην ήμουν θα μπορούσα να την επιβάλω με άλλους τρόπους, θα μπορούσε να επικοινωνεί ο Υπουργός Οικονομικών μαζί μου. Θεωρούσα ότι θα ήταν καλό να είμαι παρών, προκειμένου να υποστηρίξω την απόφαση την οποία είχα δεσμευτεί και ανέλαβα.

-Μια ενδεχόμενη εκεί παραίτησή σας, δεν θα έδιδε μια κάποια διέξοδο;
-Όχι, χωρίς καμιάν αμφιβολία. Πέστε ότι επιστρέφω και παραιτούμαι, εντός 45 ημερών θα γίνονταν εκλογές και καμία κυβέρνηση δεν θα αναλάμβανε αυτή την ευθύνη. Πέστε μου πού θα οδηγείτο το κράτος. Σε άτακτη χρεοκοπία και ποιος θα πλήρωνε το κόστος; Βεβαίως, οι πολίτες, αλλά και η υπόσταση του ίδιου του κράτους. Ήταν θέμα ευθύνης, και βεβαίως με πολιτικό κόστος. Αλλά η ουσία είναι να λαμβάνεις αποφάσεις, έστω και με κόστος, αν πιστεύεις ότι δεν υπάρχει άλλη υπαλλακτική λύση και εκείνο που αποφασίζεις θα είναι καλύτερο από εκείνο που θα προτιμούσες να υιοθετείτο.



-Σήμερα, πάντως, διαπιστώνουμε ότι πήρατε μιαν απόφαση που στην ουσία εξαφάνισε τη Λαϊκή Τράπεζα, φόρτωσε την Τράπεζα Κύπρου με δις ζημιές, η Ελληνική Τράπεζα θέλει ανακεφαλαιοποίηση, όπως και ο Συνεργατισμός…

-Όπως τα λέτε είναι, αν η απόφασή μου οδηγεί την α ή τη β τράπεζα σε ανακεφαλαιοποίηση. Η πρώτη απόφαση ουδόλως οδηγούσε την όποια τράπεζα σε χρεοκοπία. Και, βεβαίως, είναι ψευδέστατο αυτό που ελέχθη, δυστυχώς από Ευρωπαίους πολιτικούς, ότι τάχα ζήτησε η Κυπριακή Δημοκρατία την απομείωση των ασφαλισμένων καταθέσεων. Αφού εγώ δεν δεχόμουν καμία απομείωση, πώς ήταν δυνατό να προτείνω όσα ισχυρίζονται. Αντίθετα, κι αν ακόμη εγώ το ήθελα, αφού ήταν παράνομο δεν θα έπρεπε να το δεχθούν, όχι να το υιοθετήσουν. Αντέδρασαν όπως αντέδρασαν γιατί υπήρχε μια παγκόσμια αναταραχή με την απόφαση. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι αν υιοθετείτο η πρώτη απόφαση του Γιούρογκρουπ, το κόστος για κάθε καταθέτη, είτε ασφαλισμένο είτε ανασφάλιστο, δεν θα υπερέβαινε τους στόχους 18 μηνών.

-Δηλαδή, στην ουσία, μου λέτε ότι για τα σημερινά τραγικά δεδομένα ευθύνεται η Βουλή;
-Όχι δεν είναι έτσι απλά τα πράγματα, ν’ αποδίδονται ευθύνες εκ του ασφαλούς. Μακάρι να παίρναμε τις αποφάσεις στον σωστό χρόνο. Δεν θα δίναμε το δικαίωμα σε κανένα να μας χρησιμοποιήσει ως πειραματόζωο για να επιβάλουν ένα μοντέλο αντιμετώπισης των οικονομικών και τραπεζικών κρίσεων, όπως αυτό το οποίο φαίνεται πλέον να υιοθετείται.

«Δεν είμαι εγώ που δημιούργησα το πρόβλημα στις 15 μέρες που ανέλαβα»

-Επιμένετε ότι επιλέξατε να γίνετε ωφέλιμος αντί αρεστός;
-Ναι.

-Έστω κι αν σήμερα, βλέποντας τα αποτελέσματα επί του εδάφους, αντικρίζουμε διαλυμένες τράπεζες, επιχειρήσεις που κλείνουν, ουρές ανέργων, κοινωνικά συσσίτια και πάει λέγοντας…

-Αν οδηγούμασταν από μια απόφαση ηρωικού όχι στην ολική κατάρρευση του κράτους, στην ολική χρεοκοπία, θα ήταν πολύ περισσότερες οι συνέπειες και θα αρχίζαμε, όχι απλώς από ερείπια, αλλά από μια λάβα ηφαιστείου για να μπορέσουμε να καλλιεργήσουμε το κράτος και να αποδώσει ή να καρποφορήσει. Συνεπώς, θα πρέπει να προσμετρήσετε τις χειρότερες συνέπειες. Εξαιτίας μια δέσμευσης ή προκειμένου να διασώσω τη δική μου φήμη, ή αν θέλετε τη δική μου ενδεχομένως δημοτικότητα, ή αρεστός θα ήμουν ή θα οδηγούσα τη χώρα στη χρεοκοπία. Αυτή την ώρα, η χώρα έχει αποφύγει οριστικά τη χρεοκοπία και το τραπεζικό σύστημα σταθεροποιείται. Από τα πρώτα αποτελέσματα φαίνεται ότι επιτυγχάνουμε αυτό που πετύχαμε. Δηλαδή, αντί 9% ύφεση θα καταγραφεί δύο μονάδες κάτω η ύφεση για φέτος. Δεν λέω ότι δεν είναι οδυνηρό αυτό που βιώνουμε, λαμβάνοντας υπόψη και τους ανέργους, αλλά, εν πάση περιπτώσει, επαναλαμβάνω ότι δεν είμαι εγώ που δημιούργησα το πρόβλημα στις 15 μέρες που ανέλαβα. Εκτέθηκα προ της ατάκτου χρεοκοπίας, τόσο του κράτους όσο και των τραπεζών.

-Πηγαίνοντας εκεί, είχατε υπόψη σας ότι πιθανόν να αντιμετωπίζατε κούρεμα καταθέσεων;

-Θα πω ότι στις 4 Μαρτίου, στο περιθώριο του Άτυπου Συμβουλίου, είχαμε πληροφορηθεί μεταξύ άλλων ότι το ΔΝΤ θα εισηγείτο την απομείωση καταθέσεων. Γι’ αυτό και είχαμε αρκούντως προετοιμαστεί, γνωρίζοντας αυτό το ενδεχόμενο. Μέσα από τις προτάσεις μας, το ποσό που απαιτείτο για ανακεφαλαιοποίηση των 5,8 δις θα εισπράττετο από την αύξηση του εταιρικού φόρου από 10% σε 12%, από την επιβολή τόκων καταθέσεων και από μία σειρά μέτρων, τα οποία θα απέφεραν μάλιστα 6,2 δις αν δεν με απατά η μνήμη μου. Επομένως, αυτό το οποίο ισχυρίζονται κάποιοι ότι ήμουν απροετοίμαστος, δεν ευσταθεί. Ποιο θα ήταν το σχέδιο Β; Από πού θα έβρισκα όλα εκείνα τα τρισεκατομμύρια;

-Εξακολουθείτε να πιστεύετε ότι, με τα όσα συμβαίνουν γύρω μας, οι διαφορές σας με τον Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας θα λυθούν στα δικαστήρια;

-Θέλω να πω ότι οι όποιες διαφορές με τον Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας ή και διαφορετικές αντιλήψεις και νοοτροπίες, δεν οφείλονται στο γεγονός ότι η Κυβέρνηση θέλει να παρέμβει στο έργο του Διοικητή. Ουδέποτε μέχρι σήμερα· αντίθετα, δεκάδες φορές έχουμε συναντηθεί με τον Διοικητή, στην προσπάθεια να γεφυρωθούν διαφορές που αφορούσαν την αιτία ή αν θέλετε την καθυστέρηση στη λήψη αποφάσεων. Υπήρξαν δεσμεύσεις, για να μην αναφερθώ στον ELA, για να μην αναφερθώ στο ότι η Τράπεζα Κύπρου στις 2 Μαΐου θα εξερχόταν από το καθεστώς εξυγίανσης, και αντί στις 2 Μαΐου, που ήταν η δέσμευση της Κεντρικής, τελικά πέρασε η 1η Ιουλίου. Ακόμη και στη συνάντηση με τον κ. Ντράγκι, όπου ήταν παρών και ο Διοικητής, τον οποίο εγώ κάλεσα να είναι παρών, μας επέπληξε διότι καθυστερούσε η Τράπεζα Κύπρου να εξέλθει από το καθεστώς εξυγίανσης. Αλλά αυτό δεν έγκειτο στην Κυβέρνηση να αποφασίσει, αλλά στον Διοικητή. Εν πάση περιπτώσει, δεν θέλω να αποδώσω άλλα κίνητρα στον οποιονδήποτε. Αυτό που λέγω είναι ότι η δική μας θέση είναι πρώτα και πάνω απ΄ όλα ο σεβασμός στους ανεξάρτητους θεσμούς, μεταξύ των οποίων είναι και η Κεντρική Τράπεζα. Ουδέποτε είχαμε την οποιαδήποτε παρέμβαση προς τον Διοικητή για να θεωρηθεί ότι παρεμβαίνουμε, για να θεωρηθεί ότι πλήττεται ο θεσμός της ανεξαρτησίας του. Δεν θέλω να πω τίποτα πέρα από αυτό.

-Μα όλοι οι θεσμοί της Ε.Ε. σάς λένε με τρόπο να προσέξετε τι πάτε να κάνετε…

-Δεν νομίζω ότι ο Μάριο Ντράγκι μίλησε για τον Διοικητή, μίλησε για την ανεξαρτησία της Κεντρικής Τράπεζας. Ο θεσμός της Κεντρικής Τράπεζας δεν είναι ο Διοικητής, με την έννοια ουδείς και ο μόνος. Υπάρχει Διοικητικό Συμβούλιο, υπάρχουν εκτελεστικοί σύμβουλοι και, συνεπώς, όταν μιλάμε για Κεντρική Τράπεζα, μιλάμε για το σύστημα.

Σωρεία στοιχείων
-Είναι έτοιμος ο φάκελος με την επιχειρηματολογία σας για να πάει στο

Ανώτατο Δικαστήριο;

-Έχω παραδώσει σωρεία στοιχείων στη Νομική Υπηρεσία και εκείνη θα κρίνει ποια απ’ όλα θα χρησιμοποιήσει στο αίτημα.

-Έχετε στα χέρια σας το τελευταίο 24ωρο επιστολή από τον Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας;

Βεβαίως έχω επιστολή, και απάντησα στον Διοικητή, με την οποία ζητά συνάντηση και θέλει να με ενημερώσει για θέματα που αφορούν το χρηματοπιστωτικό σύστημα. Συναντήθηκα πολλές φορές με τον Διοικητή. Θα ήταν ωφέλιμο να συναντηθείς, εάν πειθόσουν από τις προηγούμενες συναντήσεις ότι υπάρχει η επιθυμία και από την άλλη πλευρά να υπάρξει συναντίληψη. Όμως, θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν θα δεχτώ να υποστεί την όποια ζημιά ο τόπος εξαιτίας του γεγονότος ότι υπάρχει μια διαφορετική νοοτροπία από πλευράς του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας. Η συνεργασία τους είναι απόλυτη με τον Υπ. Οικονομικών και στο κάτω-κάτω ο Πρόεδρος γιατί να παρεμβαίνει στα της Κεντρικής Τράπεζας; Γι’ αυτό και η απάντησή μου είναι ότι θα δώσω οδηγίες στον Υπ. Οικονομικών να συναντηθούν, εάν δε ο Διοικητής επιθυμεί να εγείρει θέματα του χρηματοπιστωτικού τομέα ή εάν επιθυμεί να με ενημερώσει, ορθό είναι να το πράξει γραπτώς. Αν θέλει να μου επισημάνει κάτι, ότι υπάρχει ανάγκη περαιτέρω ενημέρωσης, το υπόμνημα που ο ίδιος μού αναφέρει στην τελευταία γραμμή της επιστολής, και κρίνεται αναγκαίο, θα πραγματοποιηθεί συνάντηση στην παρουσία του Υπουργού Οικονομικών. Με την παρουσία του Υπουργού Οικονομικών για να συζητήσουμε θέματα που αφορούν τη χώρα.



Ο ELA της Λαϊκής
-Μιας που μιλήσατε για τον ELA, υπάρχει το εξής οξύμωρο σχήμα. Τον Νοέμβριο του 2012, στέλνετε μια δραματική επιστολή στον Διοικητή, πανικόβλητος στην ουσία, και λέτε ότι η ΕΚΤ είναι έτοιμη να διακόψει τον ELA της Λαϊκής και ότι θα κλείσει μια τράπεζα, με καταστροφικές συνέπειες για την οικονομία. Πώς είναι δυνατό σήμερα αυτή η λογική να αλλάζει και να κατηγορείται γιατί να δινόταν ELA στη Λαϊκή;

-Όταν προέκυψε ενημέρωση για την πραγματική έκταση του ELA και την πραγματική κατάσταση της Λαϊκής. Η επιστολή στάλθηκε στον Πρόεδρο Χριστόφια, όχι στον Διοικητή, και αφορούσε στην ανάγκη να συναφθεί ή να επιτευχθεί η δανειακή σύμβαση, διαφορετικά, και γι’ αυτό απειλούσε η ΕΚΤ, θα αξίωνε την επιστροφή τής όποιας βοήθειας είχε παραχωρηθεί.

Είναι εντελώς διαφορετικά πράγματα. Η εικόνα που δινόταν με βάση τις επιστολές από τον Κεντρικό Τραπεζίτη, είναι ότι είχαμε βιωσιμότητα της Τράπεζας αυτής, εξ ου και η Βουλή αποφάσισε να δώσει 1,8 εκ. για την ανακεφαλαιοποίησή της. Γιατί, δηλαδή, δινόταν η εντύπωση ότι απλώς μια υγιής τράπεζα έπασχε από ρευστότητα. Η εικόνα που είχαμε, είναι ότι διαθέτουμε ένα υγιές τραπεζικό σύστημα και το μόνο που του έλειπε ήταν ρευστότητα. Και γι’ αυτό υπάρχει ο Μηχανισμός για την έκτακτη ρευστότητα. Εκείνο, όμως, που υπήρξε ήταν η απειλή της ΕΚΤ αναφορικά με τη δανειακή σύμβαση, και απευθύνθηκα με τρόπο που, μάλιστα, εξελήφθη ως εκβιασμός για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, καλώντας τον να υπογράψει μνημόνιο.

Υπηρετούσε σκοπιμότητες, αντί το συμφέρον της χώρας του
-Αν τον Ιανουάριο του 2012 διακοπτόταν ο ELA, στην ουσία θα είχαμε κατάρρευση τραπεζών, χρεοκοπία, έξοδο από ευρώ και έξοδο από την Ε.Ε.

-Όλα αυτά δεν θα συνέβαιναν. Γνώριζε και από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ο Διοικητής ότι ήταν αναξιόπιστη η Λαϊκή Τράπεζα. Να φανταστείτε ότι, από τον Μάιο του 2012 μέχρι Γενάρη του 2013, αυξήσαμε τον ELA κατά πέντε τόσα δισεκατομμύρια. Υπάρχουν σημαντικά θέματα τα οποία πιθανότατα να αφορούν και παραπληροφόρηση της ΕΚΤ. Ζητήθηκε η γνώμη της ΕΚΤ για το 1,8 δις που θα έβαζε η Κυβέρνηση και υπήρξε η άλλη απάντηση από την ΕΚΤ, ότι ήταν σφάλμα εκείνο που έγινε, όμως κανένας από εμάς δεν το γνώριζε. Και να πω ακόμα κάτι. Το κράτος για να πάρει 9 δις από την Ε.Ε., που συμμετέχει η ΕΚΤ, το ΔΝΤ και η Επιτροπή, του ζητήθηκε, εάν το χρέος του δεν είναι βιώσιμο, να ιδιωτικοποιήσει τους Ημικρατικούς Οργανισμούς, να κάνει περικοπές σημαντικών ποσών στις τράπεζες, να μειώσει μισθούς, να αυξήσει φορολογίες, να μπούμε κυριολεκτικά σε πρόγραμμα λιτότητας για να μας δώσουν 9 δις. Μπορείτε να μου πείτε πώς κάποιος έπεισε, ώστε μια τράπεζα αναξιόχρεη να πάρει 9,5 δις χωρίς όλες αυτές τις δεσμεύσεις; Φέρει ή δεν φέρει ευθύνη; Μάλιστα, υπάρχει η δήλωση ότι σκοπίμως εκρατείτο στον αναπνευστήρα η Λαϊκή Τράπεζα για να τελειώσουν οι εκλογές. Πόση ανεξαρτησία μπορεί να έχει ένας κεντρικός τραπεζίτης, όταν από δηλώσεις του φαίνεται ότι υπηρετούσε σκοπιμότητες, αντί το συμφέρον της χώρας του;

Τα περιοριστικά μέτρα
-Τα περιοριστικά μέτρα στις τράπεζες πότε υπολογίζετε ότι θα φύγουν;
-Μέχρι τέλους του χρόνου αντιλαμβάνομαι ότι θα υπάρξει η απόλυτη ελευθερία των συναλλαγών και ενδεχομένως, ανάλογα με αποτέλεσμα, στις αρχές του χρόνου να γίνει και απελευθέρωση διακίνησης κεφαλαίων στο εξωτερικό.

Ο Ντάουνερ και το Κυπριακό

-Θα μου επιτρέψετε να αλλάξω θέμα. Αλεξάντερ Ντάουνερ. Την ώρα που μοιράζει τράπουλα στο Κυπριακό, εσείς καταγγέλλετε ότι επιχειρεί για άλλη μια φορά τα γνωστά μαγικά του…

-Κανένας δεν υποχρεώνει να αποδεχθούμε οτιδήποτε εισηγείται ο πολιτικός αντιπρόσωπος του Γ.Γ. Το θέμα είναι εάν αυτή την ώρα θα επικεντρωθούμε στην ουσία ή θα μείνουμε σε αντιπαλότητα με τη Γ.Γ. των Η.Ε., και αν αυτό είναι προς όφελος. Στο κάτω-κάτω, να έχουμε ανοικτά τα μάτια μας και να προσέχουμε από τις οποιεσδήποτε μη αρεστές παρεμβάσεις που γίνονται. Από εμάς εξαρτάται και όχι από τον Ντάουνερ να μας τις επιβάλει. Και, μέχρι στιγμής, νομίζω έχει πάρει το μήνυμα. Δεν πρόκειται να δεχθούμε οτιδήποτε, το οποίο θα μπορούσε να βλάψει αυτό το δίκαιο.

-Του έχετε κάνει εκ νέου παραστάσεις;
-Εκείνο που πρέπει να κάνω, το κάνω και είναι αρκετό. Δεν πρέπει και να λέγεται. Βλέπω και την κριτική. Δεν αποπειράσαι να κάνεις κάτι το οποίο απλούστατα θα είναι για το θεαθήναι. Αν αυτό ανησυχεί κάποιους, είναι άλλο. Εμένα με ενδιαφέρει να μπω σε συνομιλίες, με ενδιαφέρει να δω ότι επιτέλους μπαίνουμε σε πορεία λύσης του Κυπριακού, όχι της όποιας λύσης.

-Στη μεγάλη εικόνα τώρα. Σας προβληματίζει η συγκυρία με την οποία ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις. Η Κύπρος, αλλά και η Ελλάδα είναι οικονομικά γονατισμένες…

-Εδώ το βασικό θέμα δεν είναι η οικονομική μας δυνατότητα, είναι η ηθική μας ισχύς. Αν θέλετε τα υπέρ μας, είτε ψηφίσματα των Η.Ε. είτε αρχές της Ε.Ε. ή της διεθνούς κοινότητας. Είναι 39 χρόνια που συνομιλούμε και θα πρέπει να λαμβάνουμε πολλά υπόψη, αν είναι ή όχι ο σωστός χρόνος. Εγώ θεωρώ ότι είναι ο χρόνος κατάλληλος και δεν εξαρτάται από την οικονομική ή στρατιωτική ισχύ. Θέλω να ξεκαθαρίσω ένα πράγμα. Ένα είναι οι αποφάσεις που λαμβάνονται για να σώσεις τη χώρα και άλλο είναι να νομίζει κάποιος ότι μπορεί να σε απειλήσει να ξεπουλήσεις τη χώρα σου. Επομένως, θα δείτε τη στάση του Προέδρου της Δημοκρατίας, του έχοντα την ευθύνη, από το τι έπραξε όταν διακινδύνευε η Δημοκρατία από χρεοκοπία ή τι θα πράξει όταν θα διακινδυνεύει η κρατική μας οντότητα. Δεν είμαστε επιρρεπείς σε εκβιασμούς. Είμαστε υπεύθυνοι να διασώσουμε το κράτος όταν κινδυνεύει. Κινδύνευε από άτακτη χρεοκοπία. Αν κινδυνεύσει λόγω των προτάσεων, απ΄ όπου κι αν προέρχονται, τότε θα πρέπει να προβληθεί αντίσταση για να διασωθεί το κράτος. Δεν είναι η ίδια περίπτωση. Στη μία περίπτωση κινδύνευε με κατάρρευση και στην άλλη απειλείται με κατάρρευση.

Η τετραμερής διάσκεψη
-Σας κατηγορούν ότι έχετε εμπλακεί σε μια διαδικασία που θα καταστεί μπούμερανγκ. Ξέρετε, η τετραμερής διάσκεψη ήταν μια πάγια θέση των Τούρκων…

-Να σας ρωτήσω κάτι· εάν σας πουν να πάτε να πηδήξετε σε ένα λάκκο, όπως το περιγράφετε, θα πάτε; Δεν είναι από εσάς που εξαρτάται αν θα πέσετε; Δεν είναι από την Ελλάδα και από εμάς που εξαρτάται αν θα πάμε σε τετραμερή η όχι; Γιατί, δηλαδή, θεωρούν ότι είναι μειωμένες οι αντιστάσεις του Αναστασιάδη; Γιατί δεν λαμβάνουν υπόψη ότι για πρώτη φορά από τη δημιουργία του κυπριακού προβλήματος, η Τουρκία είναι συνομιλητής γιατί εκείνη κατέχει. Δεν είμαστε εμείς που λέμε ότι είναι πρόβλημα εισβολής και κατοχής; Κρατούσαμε την Τουρκία εκτός διαλόγου. Τι πετύχαμε; Να αποενοχοποιήσουμε την Τουρκία. Να φτάσουμε στο κατάντημα το Ευρωπαϊκό Δικαστηρίων Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων να μιλά με γραπτή δήλωση της Τουρκίας ότι ελέγχει το βόρειο τμήμα, ότι οι επιτροπές αποζημιώσεων δεν είναι παρά τουρκικά ένδικα μέσα. Αυτά είναι οι παλικαρισμοί και ο πατριωτισμός μας; Δηλαδή, την ώρα που η Τουρκία γραπτώς δηλώνει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ότι ελέγχει το βόρειο τμήμα, εμείς να λέμε ότι είναι κυπριακή υπόθεση, είναι δικοινοτική διαφορά και πρέπει να τη λύσουμε εμείς, ο κ. Ταλάτ και ο κ. Έρογλου κ.τ.λ.

-Γιατί δεν συζητάτε εσείς ο ίδιος με τον Ταγίπ Ερντογάν;
-Η Τουρκία παρανόμως και κατά παράβαση διεθνών κανόνων δεν αναγνωρίζει την Κ.Δ. Για να το επιτύχεις και να τη βάλεις στον διάλογο, κάνεις τον χειρισμό που έγινε και στο παρελθόν, ορίζοντας ένα διαπραγματευτή, ο οποίος θα έχει πρόσβαση. Υπάρχει η ανησυχία ότι θα εξισωθεί η Κυπριακή Δημοκρατία με την τ/κ κοινότητα, αν ο εκπρόσωπός της, της κοινότητας παρακαλώ, όχι του ψευδοκράτους, συναντάται με την Ελλάδα.

Καλά, τόσα χρόνια που ο ηγέτης της τ/κ κοινότητας, ή κατά τον ίδιο ο πρόεδρος του ψευδοκράτους, συναντάται με σωρεία αξιωματούχων, είτε της Ε.Ε. είτε των Η.Ε., δεν ανησυχούσαν για την αναβάθμιση και ανησυχούν κάποιοι τώρα, ότι εκπρόσωπος της τ/κ κοινότητας με το να συναντηθεί με τον εκπρόσωπο του Υπουργείου Εξωτερικών της Ελλάδος θα αναβαθμιστεί σε τι η κοινότητα; Κάποια στιγμή πρέπει να αρχίσουμε να λογικευόμαστε. Υπάρχουν προβλήματα που πρέπει να τα δούμε, και έκανα μνεία την περασμένη Κυριακή στην πορεία των Μορφιτών γι΄ αυτό το οποίο παρακολουθούμε και θα δυσχεράνει πάρα πολύ τη διαπραγματευτική μας θέση. Σε ό,τι αφορά το θέμα των ε/κ περιουσιών. Πέστε μου, τι ε/κ περιουσίες θα συζητώ, αν στο τέλος το σύνολο ή η πλειοψηφία τους ξεπουληθούν.

Το κοινό ανακοινωθέν
-Θα μπείτε σε μια διαπραγμάτευση και χωρίς κοινό ανακοινωθέν; Και θα δεχθείτε τα χρονοδιαγράμματα του προσεχούς Μαρτίου;

-Όχι, κύριε Τσουρούλλη και θέλω να ξεκαθαρίσω ότι η επιμονή μου στο να υπάρξει κοινή δήλωση δεν είναι τυχαία. Είναι γιατί θέλω από την αρχή να ξέρουμε τι είναι αυτό το μόρφωμα που επιδιώκουμε να κτίσουμε. Πόσο λειτουργικό μπορεί να είναι το νέο κράτος, πόσο αποτελεσματικό, και ως μέλος της Ε.Ε. πόσο κατοχυρώνονται τα ανθρώπινα δικαιώματα, τι εννοούμε με τη διζωνικότητα και ιδιαίτερα τη μια κυριαρχία, τη μια διεθνή προσωπικότητα και τη μια εθνικότητα. Ακούω να γίνονται δηλώσεις και να αμφισβητούνται αυτά από πλευράς Έρογλου και άλλων Τ/κ ή και της Τουρκίας. Είναι φυσικό να θέλω να ξεκαθαρίσω ότι, σε ένα διάλογο, ο στόχος είναι να καταλήξουμε σε ένα μετασχηματισμό ή μετεξέλιξη του ενιαίου κράτους σε ομόσπονδο, με βάση τις Συμφωνίες Κορυφής, τα ψηφίσματα των Η.Ε., και δεν αντιλαμβάνομαι γιατί η τ/κ πλευρά αντιδρά. Και μόνο το ότι αντιδρά, δείχνει την ορθότητα της επιμονής μας. Χωρίς να υπάρξει ένα πλαίσιο στο οποίο θα κινηθούμε, προκαθορισμένο από την αρχή, δεν μπαίνω σε διάλογο. Γιατί να μπω; Θα μπούμε σε ένα διάλογο κωφών; Έχω κάνει ξεκάθαρο από την αρχή, και ήταν πάντα η θέση μου, ότι τα χρονοδιαγράμματα το μόνο μήνυμα που στέλνουν, είναι ότι κάπου βρίσκεται υπό πίεση. Και δεδομένης της αδιαλλαξίας που επεδείκνυε και επιδεικνύει η τουρκική και τ/κ πλευρά, το αδιέξοδο είναι δεδομένο. Εάν, συνεπώς, τεθούν χρονοδιαγράμματα, θα επέλθει επιδιαιτησία, και είναι κάτι που θέλουμε να αποκλείσουμε εξαρχής. Συνεπώς, τα χρονοδιαγράμματα που θέτουν, εγώ δεν τα απορρίπτω, μόνο εάν και εφόσον αποδεικνύεται ότι εννοούν αυτά που λένε. Και αν για ένα κοινό ανακοινωθέν δεν βρίσκεται κοινή βάση, τότε δεν μπορεί να υπάρξει διαπραγμάτευση.

-Η Ε.Ε. θα είναι τελικά παρούσα; Γιατί μέχρι σήμερα ήταν σχεδόν αόρατη...
-Έχει σημασία και θέλω ενεργότερη εμπλοκή. Δεν γίνεται αύριο το νέο μόρφωμα να μην μπορεί να λειτουργήσει στο ευρωπαϊκό κεκτημένο. Εκδίδονται οδηγίες. Αύριο, δηλαδή, θα λαμβάνει αποφάσεις η Ε.Ε., αλλά το καθεστώς, η μετεξέλιξη, δεν θα επιτρέπει τη λειτουργία ενός ευρωπαϊκού κράτους; Η ένταξή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση προϋπέθετε την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών αρχών σε ό,τι αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Ο τερματικός θα γίνει…
-Διαφοροποιείται καθόλου ο σχεδιασμός στα ενεργειακά μετά τα αποτελέσματα της 2ης επιβεβαιωτικής γεώτρησης;

-Τα χρονοδιαγράμματα δεν γνωρίζω αν θα αλλάξουν, αλλά ενδεχομένως να παρατηρηθεί μια μικρή καθυστέρηση του ενός χρόνου στην υλοποίηση. Ο τερματικός θα γίνει. Η επιδίωξη είναι στρατηγική συμμαχία με Ισραήλ, η αξιοποίηση όχι μόνο του οικοπέδου 12, όλων των κοιτασμάτων του 12, γιατί δεν εξαντλούνται με την παρούσα επιβεβαιωτική οι ποσότητες του 12, αλλά και γιατί υπάρχουν άλλα τόσα αδειοδοτημένα τεμάχια, τα οποία είναι υπό διερεύνηση. Γιατί, δηλαδή, έπρεπε μόνο το 12 να είναι το κίνητρο ή το σημαντικό, που θα μας επέτρεπε να υλοποιήσουμε την απόφαση για δημιουργία τερματικού. Υπάρχουν προοπτικές μεγάλες, και με την απόφαση της Ε.Ε. να υλοποιηθεί η διασύνδεση ηλεκτρική ενέργειας Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας, που είναι μέσα στα έργα που συγχρηματοδοτούνται, αυτό να αποτελέσει μορφή ενδιάμεσης λύσης το συντομότερο. Υπάρχουν, βεβαίως, και διάφορες άλλες που θα εξεταστούν, και οριστικά πριν από το τέλος του χρόνου η ενδιάμεση θα πρέπει να κλείσει. Και έτσι να έχουμε φθηνότερο ηλεκτρικό ρεύμα, επιτέλους.

- SOURCE : http://www.sigmalive.com

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου