Μία έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Ολλανδία αποκάλυψε 139 έργα τέχνης, τα οποία είναι πιθανόν να είχαν κλαπεί ή κατασχεθεί κατά τη διάρκεια του Ναζιστικού καθεστώτος, από το 1933 έως το 1945, πολλά εκ των οποίων ανήκαν σε Εβραίους, ανακοίνωσε σήμερα η Ένωση Ολλανδικών Μουσείων.
«Η έρευνα απέδειξε πως 139 αντικείμενα έχουν ένα ιδιαζόντως προβληματικό ιστορικό», υπογράμμισε στην ανακοίνωσή της η Ένωση, διευκρινίζοντας πως «πολλά έργα Τέχνης ανήκαν σε Εβραίους».
Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 162 μουσεία. Τα 139 έργα που εντοπίσθηκαν προέρχονται από 41 διαφορετικά μουσεία. Πρόκειται για 69 πίνακες, 24 σχέδια, 31 διακοσμητικά αντικείμενα, 13 εβραϊκά λειτουργικά σκεύη και 2 γλυπτά. Μεταξύ των έργων αυτών συγκαταλέγονται και ένας πίνακας του Γάλλου ζωγράφου Ανρί Ματίς (φωτό) και του Ρώσου ομότεχνού του Βασίλι Καντίνσκι.
Η ανακοίνωση για τα συμπεράσματα της έρευνας συμπίπτει και συνδυάζεται με την έναρξη της λειτουργίας ενός σχετικού ιστοτόπου (www.musealeverwervingen.nl), στον οποίο θα καταγράφονται και παρουσιάζονται τα αντικείμενα αυτά κι η ιστορία τους, με την φιλοδοξία να υπάρξει συνδρομή από το κοινό για να συγκεντρωθούν πληροφορίες που ελλείπουν σήμερα για τη διαμόρφωση της εικόνας που είχε η πορεία τους έως σήμερα.
«Η έρευνα για τα "Μουσειακά Αποκτήματα από το 1933 και δώθε" αγγίζει τον πυρήνα του έργου που αυτά επιτελούν: την διηνεκή έρευνα για τις συλλογές τους και την αφήγηση της ιστορίας τους στο κοινό», ανέφερε στην ανακοίνωση της Ένωσης ο πρόεδρός της Σίμπε Βέλντε.
«Αυτή η αποστολή δεν υπήρξε εύκολη, όμως τα μουσεία πάντοτε είχαν συνείδηση του απώτερου συμφέροντος της έρευνας. Το γεγονός ότι παρήλθε πολύς χρόνος από τα τέλη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου δεν έπρεπε να αποτελεί αποτρεπτικό λόγο για τη διεξαγωγή της έρευνας», πρόσθεσε.
Τα ονόματα των αρχικών τους κατόχων διαπιστώθηκαν για 61 από τα αντικείμενα αυτά. «Στην περίπτωση που αυτό είναι εφικτό, τα μουσεία θα προσπαθήσουν να έλθουν σε επαφή με τις οικογένειες, ή τους κληρονόμους των αρχικών τους κατόχων», υπογράμμισε η Ένωση Ολλανδικών Μουσείων.
Πάνω από 400 άλλα μουσεία στην Ολλανδία αρνήθηκαν να συμμετάσχουν στην έρευνα «βάσει λογικών επιχειρημάτων», όπως είναι η περίπτωση των μουσείων σύγχρονης τέχνης (μετά το 1950), ή όσων είχαν συλλογές που χρονολογούνται προ του 1933.
«Η έρευνα απέδειξε πως 139 αντικείμενα έχουν ένα ιδιαζόντως προβληματικό ιστορικό», υπογράμμισε στην ανακοίνωσή της η Ένωση, διευκρινίζοντας πως «πολλά έργα Τέχνης ανήκαν σε Εβραίους».
Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 162 μουσεία. Τα 139 έργα που εντοπίσθηκαν προέρχονται από 41 διαφορετικά μουσεία. Πρόκειται για 69 πίνακες, 24 σχέδια, 31 διακοσμητικά αντικείμενα, 13 εβραϊκά λειτουργικά σκεύη και 2 γλυπτά. Μεταξύ των έργων αυτών συγκαταλέγονται και ένας πίνακας του Γάλλου ζωγράφου Ανρί Ματίς (φωτό) και του Ρώσου ομότεχνού του Βασίλι Καντίνσκι.
Η ανακοίνωση για τα συμπεράσματα της έρευνας συμπίπτει και συνδυάζεται με την έναρξη της λειτουργίας ενός σχετικού ιστοτόπου (www.musealeverwervingen.nl), στον οποίο θα καταγράφονται και παρουσιάζονται τα αντικείμενα αυτά κι η ιστορία τους, με την φιλοδοξία να υπάρξει συνδρομή από το κοινό για να συγκεντρωθούν πληροφορίες που ελλείπουν σήμερα για τη διαμόρφωση της εικόνας που είχε η πορεία τους έως σήμερα.
«Η έρευνα για τα "Μουσειακά Αποκτήματα από το 1933 και δώθε" αγγίζει τον πυρήνα του έργου που αυτά επιτελούν: την διηνεκή έρευνα για τις συλλογές τους και την αφήγηση της ιστορίας τους στο κοινό», ανέφερε στην ανακοίνωση της Ένωσης ο πρόεδρός της Σίμπε Βέλντε.
«Αυτή η αποστολή δεν υπήρξε εύκολη, όμως τα μουσεία πάντοτε είχαν συνείδηση του απώτερου συμφέροντος της έρευνας. Το γεγονός ότι παρήλθε πολύς χρόνος από τα τέλη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου δεν έπρεπε να αποτελεί αποτρεπτικό λόγο για τη διεξαγωγή της έρευνας», πρόσθεσε.
Τα ονόματα των αρχικών τους κατόχων διαπιστώθηκαν για 61 από τα αντικείμενα αυτά. «Στην περίπτωση που αυτό είναι εφικτό, τα μουσεία θα προσπαθήσουν να έλθουν σε επαφή με τις οικογένειες, ή τους κληρονόμους των αρχικών τους κατόχων», υπογράμμισε η Ένωση Ολλανδικών Μουσείων.
Πάνω από 400 άλλα μουσεία στην Ολλανδία αρνήθηκαν να συμμετάσχουν στην έρευνα «βάσει λογικών επιχειρημάτων», όπως είναι η περίπτωση των μουσείων σύγχρονης τέχνης (μετά το 1950), ή όσων είχαν συλλογές που χρονολογούνται προ του 1933.
Πηγή: http://www.sigmalive.com
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου