Όπως το BBC αναφέρει σε εκτενή του ανάλυση μέχρι πρόσφατα το χαλούμι βρισκόταν στο περιθώριο της διατροφικής αλυσίδας στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το τελευταίο διάστημα όμως έχει γίνει το απαραίτητο έδεσμα σε κάθε μπάρμπεκιου της Βρετανίας...Την αρχή είχε κάνει η βασίλισσα Ελισάβετ το 2011...
Πώς όμως το μέχρι πρότινος "σπογγώδες τυρί" στο οποίο αναφέρονταν απαξιωτικά οι Βρετανοί γευσιγνώστες έγινε τόσο διάσημο;
Για πολλούς αποτελεί πλέον ένα απαραίτητο συμπλήρωμα στις πολύχρωμες σαλάτες, ενώ για τους χορτοφάγους αφού βεβαιωθούν ότι δεν πρόκειται για κοτόπουλο, όντας συχνά δύσπιστοι, το καταναλώνουν πλέον μετά μανίας...
Το ελαφρώς αλατισμένο αυτό τυρί που προέρχεται από κατσικίσιο και αγελαδινό γάλα, έχει υφή που αντέχει στο ψήσιμο χωρίς να λιώνει, κάτι το οποίο του επιτρέπει να ψήνεται ή να τηγανίζεται.
Στην Βρετανία, σύμφωνα με το BBC το χαλούμι από ένα εξωτικό προϊόν για τους λίγους γνωρίζοντες έχει μετατραπεί το τελευταίο διάστημα σε είδος προς καθημερινή κατανάλωση.
Το χαλούμι έχει ήδη κάνει το ντεμπούτο του και ως βασιλικό γεύμα, το οποίο και προσφέρθηκε με καρπούζι στη βασίλισσα Ελισάβετ στο επίσημο δείπνο της Συνόδου Κορυφής των αρχηγών των κρατών-μελών της Βρετανικής Κοινοπολιτείας που είχε γίνει το 2011 στο Πέρθ της Αυστραλίας.
Νέες έρευνες καταδεικνύουν ότι το χαλούμι εκτός Κύπρου, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο καταναλώνεται πρωτίστως στην Βρετανία, με δεύτερη να έρχεται η Σουηδία σε κατανάλωση.
Μόλις πριν μια δεκαετία όμως σε ένα σουπερμάρκετ η απαίτηση του να βρει κάποιος χαλούμι θα εισέπραττε τουλάχιστον αμήχανα βλέμματα, πρώτον γιατί ήταν άγνωστο ως προϊόν και δεύτερον από αμηχανία γιατί δεν θα υπήρχε στα ράφια.
Τώρα όμως δεν υπάρχει αλυσίδα υπεραγοράς που σέβεται τον εαυτό της και να μην διαθέτει χαλούμι. Τα Tesco αποτελούν βαρόμετρο αυτής της εξέλιξης, πουλώντας έξι διαφορετικές παραλλαγές του τυριού.
Μάλιστα, στην ίδια αλυσίδα καταγράφεται άνοδος στις πωλήσεις του προϊόντος κατά 35% για τα έτη 2011-2012. Παρομοίως εκπρόσωπος της Waitrose ανέφερε ότι οι πωλήσεις του προϊόντος σημείωσαν αύξηση της τάξεως του 104%.
Τελικά όμως τί είναι αυτό που κάνει το χαλούμι να κερδίζει τόσο πολύ έδαφος στην βρετανική αγορά και όχι μόνο; Σύμφωνα με την αρθρογράφο της Daily Telegraph για θέματα γαστρονομίας, Rose Prince το ζήτημα της κάθετης αύξησης της ζήτησης αντοκατοπτρίζει τρεις παράγοντες, "την αγάπη του κόσμου για την Μεσογειακή κουζίνα, την προθυμία μιας καταναλωτικής κοινωνίας να δοκιμάζει ο, τι το νεότερο στην αγορά, καθώς και την 'προπαγάνδα' των διάσημων ανά τον κόσμο τηλεοπτικών σεφ υπέρ του χαλουμιού".
Προσθέτει μάλιστα η ίδια ότι: "Αρκεί να χρησιμοποιηθεί μια φορά το χαλούμι από τον διάσημο τηλεοπτικό σεφ Jamie Oliver σε μια από τις συνταγές του και το ζήτημα φτάνει στην στρατόσφαιρα..."
Το χαλούμι επίσης έχει βρει τον δρόμο του και σε αλυσίδες όπως τα Nando's, τα οποία σερβίρουν το χαλούμι ως συνοδευτικό πλέον, με τις πωλήσεις να αυξάνουν στην κατανάλωση κατά 138% από το 2010.
Πολλές ελληνικές εταιρείες επίσης, όπως η Yamas εκμεταλλεύεται την δυνατότητα του εν λόγω τυριού να μην λιώνει εύκολα, παράγοντας πλέον έτοιμες χαλουμομπουκιές μόνο για μπάρμπεκιου.
Τα συστατικά του Χαλουμιού αποτελεί αντικείμενο διαμάχης
Σύμφωνα με Ε/κ καταστηματάρχη του Λονδίνου δεν είναι μόνο στην Βρετανία που σημειώνεται αύξηση στην ζήτησή του , αλλά και στις ΗΠΑ και γενικότερα σε ολόκληρη την Ευρώπη. "Ήμουν στο Ντουμπάι πρόσφατα και το σέρβιραν σε πρωινό ξενοδοχείου και καταναλώθηκε όλο, με τον κόσμο να το προτιμ και να το γνωρίζει ως προϊόν.
Ο Ε/κ ιδιοκτήτης του Λονδρέζικου Kolossi Grill Cypriot restaurant, λέει πως το χαλούμι αποτελεί πλέον ένα από τα πλέον διάσημα ορεκτικά του καταστήματος, με το 1/3 των πελατών να το παραγγέλουν.
Σε μια προσπάθεια να κεφαλαιοποιήσουν τα κέρδη τους από την έκρηξη της ζήτησης σε χαλούμι, οι παραγωγοί της Κύπρου προσπαθούν να κερδίσουν την μάχη της τυποποίησης, ΠΟΠ, δηλαδή Προστατευμένη Ονομασία Προέλευσης, από την Ε.Ε.
Παραταύτα μέχρι στιγμής οι προσπάθειες για επίτευξη του στάτους ΠΟΠ έχουν αποδειχθεί ανεπιτυχείς, καθώς και από την άλλη μεριά των τ/κ και της ίδιας της Τουρκίας εγείρονται αξιώσεις ως προς την πατρότητά του. Σε παραφθορά της λέξης χαλούμι, το αποκαλούν "χελίμ".
Μάλιστα, το γεγονός ότι η σύνθεσή του διαφοροποιείται από παρασκευαστή σε παρασκευαστή επέτρεψε σε κάποιους βρετανούς παραγωγούς να το παράγουν αποκλειστικά από βρετανικό αγελαδινό γάλα, όπως η εταιρεία Milky's.
Σε περίπτωση αναγνώρισης καθεστώτος ΠΟΠ για το χαλούμι της Κύπρου αυτή θα αφορά μόνο τους παραγωγούς του ελεύθερου κομματιού της Μεγαλονήσου, προστατεύοντας μόνο περίπου τους μισούς παραγωγούς του χαλουμιού, αποκλείοντας του τ/κ, λόγω και των ψηφισμάτων του ΟΗΕ.
Οποιοδήποτε και αν θα είναι το μελλοντικό νομικό στάτους του χαλουμιού και με τις διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό να επίκεινται, το τυρί αυτό ήρθε για να μείνει πλέον στα βρετανικά τραπέζια, είτε είναι μπάρμπεκιου, είτε ένα επίσημο δείπνο.
Πώς όμως το μέχρι πρότινος "σπογγώδες τυρί" στο οποίο αναφέρονταν απαξιωτικά οι Βρετανοί γευσιγνώστες έγινε τόσο διάσημο;
Για πολλούς αποτελεί πλέον ένα απαραίτητο συμπλήρωμα στις πολύχρωμες σαλάτες, ενώ για τους χορτοφάγους αφού βεβαιωθούν ότι δεν πρόκειται για κοτόπουλο, όντας συχνά δύσπιστοι, το καταναλώνουν πλέον μετά μανίας...
Το ελαφρώς αλατισμένο αυτό τυρί που προέρχεται από κατσικίσιο και αγελαδινό γάλα, έχει υφή που αντέχει στο ψήσιμο χωρίς να λιώνει, κάτι το οποίο του επιτρέπει να ψήνεται ή να τηγανίζεται.
Στην Βρετανία, σύμφωνα με το BBC το χαλούμι από ένα εξωτικό προϊόν για τους λίγους γνωρίζοντες έχει μετατραπεί το τελευταίο διάστημα σε είδος προς καθημερινή κατανάλωση.
Το χαλούμι έχει ήδη κάνει το ντεμπούτο του και ως βασιλικό γεύμα, το οποίο και προσφέρθηκε με καρπούζι στη βασίλισσα Ελισάβετ στο επίσημο δείπνο της Συνόδου Κορυφής των αρχηγών των κρατών-μελών της Βρετανικής Κοινοπολιτείας που είχε γίνει το 2011 στο Πέρθ της Αυστραλίας.
Νέες έρευνες καταδεικνύουν ότι το χαλούμι εκτός Κύπρου, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο καταναλώνεται πρωτίστως στην Βρετανία, με δεύτερη να έρχεται η Σουηδία σε κατανάλωση.
Μόλις πριν μια δεκαετία όμως σε ένα σουπερμάρκετ η απαίτηση του να βρει κάποιος χαλούμι θα εισέπραττε τουλάχιστον αμήχανα βλέμματα, πρώτον γιατί ήταν άγνωστο ως προϊόν και δεύτερον από αμηχανία γιατί δεν θα υπήρχε στα ράφια.
Τώρα όμως δεν υπάρχει αλυσίδα υπεραγοράς που σέβεται τον εαυτό της και να μην διαθέτει χαλούμι. Τα Tesco αποτελούν βαρόμετρο αυτής της εξέλιξης, πουλώντας έξι διαφορετικές παραλλαγές του τυριού.
Μάλιστα, στην ίδια αλυσίδα καταγράφεται άνοδος στις πωλήσεις του προϊόντος κατά 35% για τα έτη 2011-2012. Παρομοίως εκπρόσωπος της Waitrose ανέφερε ότι οι πωλήσεις του προϊόντος σημείωσαν αύξηση της τάξεως του 104%.
Τελικά όμως τί είναι αυτό που κάνει το χαλούμι να κερδίζει τόσο πολύ έδαφος στην βρετανική αγορά και όχι μόνο; Σύμφωνα με την αρθρογράφο της Daily Telegraph για θέματα γαστρονομίας, Rose Prince το ζήτημα της κάθετης αύξησης της ζήτησης αντοκατοπτρίζει τρεις παράγοντες, "την αγάπη του κόσμου για την Μεσογειακή κουζίνα, την προθυμία μιας καταναλωτικής κοινωνίας να δοκιμάζει ο, τι το νεότερο στην αγορά, καθώς και την 'προπαγάνδα' των διάσημων ανά τον κόσμο τηλεοπτικών σεφ υπέρ του χαλουμιού".
Προσθέτει μάλιστα η ίδια ότι: "Αρκεί να χρησιμοποιηθεί μια φορά το χαλούμι από τον διάσημο τηλεοπτικό σεφ Jamie Oliver σε μια από τις συνταγές του και το ζήτημα φτάνει στην στρατόσφαιρα..."
Το χαλούμι επίσης έχει βρει τον δρόμο του και σε αλυσίδες όπως τα Nando's, τα οποία σερβίρουν το χαλούμι ως συνοδευτικό πλέον, με τις πωλήσεις να αυξάνουν στην κατανάλωση κατά 138% από το 2010.
Πολλές ελληνικές εταιρείες επίσης, όπως η Yamas εκμεταλλεύεται την δυνατότητα του εν λόγω τυριού να μην λιώνει εύκολα, παράγοντας πλέον έτοιμες χαλουμομπουκιές μόνο για μπάρμπεκιου.
Τα συστατικά του Χαλουμιού αποτελεί αντικείμενο διαμάχης
Σύμφωνα με Ε/κ καταστηματάρχη του Λονδίνου δεν είναι μόνο στην Βρετανία που σημειώνεται αύξηση στην ζήτησή του , αλλά και στις ΗΠΑ και γενικότερα σε ολόκληρη την Ευρώπη. "Ήμουν στο Ντουμπάι πρόσφατα και το σέρβιραν σε πρωινό ξενοδοχείου και καταναλώθηκε όλο, με τον κόσμο να το προτιμ και να το γνωρίζει ως προϊόν.
Ο Ε/κ ιδιοκτήτης του Λονδρέζικου Kolossi Grill Cypriot restaurant, λέει πως το χαλούμι αποτελεί πλέον ένα από τα πλέον διάσημα ορεκτικά του καταστήματος, με το 1/3 των πελατών να το παραγγέλουν.
Σε μια προσπάθεια να κεφαλαιοποιήσουν τα κέρδη τους από την έκρηξη της ζήτησης σε χαλούμι, οι παραγωγοί της Κύπρου προσπαθούν να κερδίσουν την μάχη της τυποποίησης, ΠΟΠ, δηλαδή Προστατευμένη Ονομασία Προέλευσης, από την Ε.Ε.
Παραταύτα μέχρι στιγμής οι προσπάθειες για επίτευξη του στάτους ΠΟΠ έχουν αποδειχθεί ανεπιτυχείς, καθώς και από την άλλη μεριά των τ/κ και της ίδιας της Τουρκίας εγείρονται αξιώσεις ως προς την πατρότητά του. Σε παραφθορά της λέξης χαλούμι, το αποκαλούν "χελίμ".
Μάλιστα, το γεγονός ότι η σύνθεσή του διαφοροποιείται από παρασκευαστή σε παρασκευαστή επέτρεψε σε κάποιους βρετανούς παραγωγούς να το παράγουν αποκλειστικά από βρετανικό αγελαδινό γάλα, όπως η εταιρεία Milky's.
Σε περίπτωση αναγνώρισης καθεστώτος ΠΟΠ για το χαλούμι της Κύπρου αυτή θα αφορά μόνο τους παραγωγούς του ελεύθερου κομματιού της Μεγαλονήσου, προστατεύοντας μόνο περίπου τους μισούς παραγωγούς του χαλουμιού, αποκλείοντας του τ/κ, λόγω και των ψηφισμάτων του ΟΗΕ.
Οποιοδήποτε και αν θα είναι το μελλοντικό νομικό στάτους του χαλουμιού και με τις διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό να επίκεινται, το τυρί αυτό ήρθε για να μείνει πλέον στα βρετανικά τραπέζια, είτε είναι μπάρμπεκιου, είτε ένα επίσημο δείπνο.
Πηγή: http://www.newsit.com.cy
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου