Τα πέντε σενάρια για την ιδιωτικοποίηση και οι πιθανοί αγοραστές όπως καταγράφονται στη μελέτη της KPMG για λογαριασμό του Δ.Σ. |
Σκιαγραφούν τους πιθανούς αγοραστές, βάζοντας στο «τραπέζι» πέντε ονόματα εταιρειών που προέρχονται από τον ευρωπαϊκό χώρο, την περιοχή της Μέσης Ανατολής, αλλά και των ΗΠΑ. Αγκάθι, όπως παρουσιάζεται στη μελέτη, αποτελεί η νομοθετική ρύθμιση μετατροπής του θεσμικού χαρακτήρα της CYTA από εταιρεία δημοσίου δικαίου σε εταιρεία περιορισμένης ευθύνης, μία διαδικασία, η οποία θα δοκιμασθεί στην Ολομέλεια της Βουλής.
Θετικά και αρνητικά του κάθε σεναρίου
Σενάριο 1ο
Πώληση της CYTA στο σύνολό της.
Πλεονεκτήματα: Πραγματοποιείται μόνο μία συναλλαγή. Πιθανό θετικό αποτέλεσμα, όσον αφορά τις προοπτικές απόκτησης αξίας μιας βελτιωμένης Cyta Hellas, με πιθανή βελτίωση ταμειακής ροής CYTA.
Μειονεκτήματα: Ενδεχόμενη αρνητική επίδραση για CYTA Hellas. Ζητήματα συγχρονισμού.
Σενάριο 2ο
Διαχωρισμός της μητρικής εταιρείας στην Κύπρο από τη θυγατρική της, τη CYTA Hellas.
Πλεονεκτήματα: Καλύτερη στρατηγική και ελαστικότητα επιχειρηματικής τακτικής. Ξεκάθαρη μετοχική δομή για τη Cyta. Μεγαλύτερη δυνατότητα να προσελκύσει τον επενδυτή, ο οποίος θα υλοποιήσει τους στόχους της κυβέρνησης. Έκδοση μετοχικών τίτλων.
Μειονεκτήματα: Κίνδυνος να απομείνουν στη CYTA οι εργασίες στην Ελλάδα, χωρίς κάποιον επενδυτή/λειτουργό που θα της δώσει αξία.
Σενάριο 3ο
Πώληση μη βασικών εργασιών (μικρές θυγατρικές, κτηριακές εγκαταστάσεις, δίκτυα εκπομπής κινητής τηλεφωνίας).
Πλεονεκτήματα: Δυνατότητα αύξησης κεφαλαίων και ενδυνάμωση ισολογισμού. Δεν θα υπάρξει διάσπαση λειτουργιών. Καθαρή επιλογή και γρήγορη για κάποια στοιχεία του ενεργητικού.
Μειονεκτήματα: Δεν θα θεωρηθεί επιλογή ιδιωτικοποίησης, αλλά περισσότερο ως μία επιλογή της επιχείρησης, προκειμένου να βελτιώσει την αποτελεσματικότητά της και να βελτιστοποιήσει την επιχείρηση. Πιθανή διάσπαση της διοίκησης, καθώς κάποιες από τις θυγατρικές της είναι πολύ μικρές. Ενδέχεται να χρειαστεί βελτιστοποίηση της περιουσίας της επιχείρησης.
Σενάριο 4ο
Πώληση δικτύου, εργασιών, υπηρεσιών.
Πλεονεκτήματα: Πιθανότητα η κυβέρνηση να διατηρήσει μεγαλύτερο έλεγχο/επιρροή στο δίκτυο, αλλά το σύνολο της CYTA θα πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί έτσι κι αλλιώς. Διαφάνεια στους κανονισμούς;
Μειονεκτήματα: Η επιλογή αυτή αποδυναμώνει και δεν βελτιώνει την γκάμα προϊόντων της CYTA στην αγορά. Διαχωρισμός που ενέχει δυσκολίες και κόστος. Η συμφωνία συνεργασίας με τη Vodafone ενδέχεται να επηρεαστεί. Θα θέσει σε κίνδυνο το χρονοδιάγραμμα της ιδιωτικοποίησης, θα αυξήσει σημαντικά τον κίνδυνο αποτυχίας της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης. Κίνδυνος να της απομείνει μία επιχείρηση χαμηλής αποδοτικότητας. Ιδιωτικοποίηση σταθερής υποδομής.
Σενάριο 5ο
Ιδιωτικοποίηση σταθερής υποδομής
Πλεονεκτήματα: Δυνατότητα να απομονώσει και να διατηρήσει υπηρεσίες ζωτικής εθνικής ασφάλειας. Διαφάνεια στους κανονισμούς;
Μειονεκτήματα: Πολύ δαπανηρή και δύσκολη διαδικασία. Μοντέλο το οποίο δεν έχει εφαρμοστεί στο παρελθόν. Χρειάζεται μεγάλο χρονικό διάστημα για να υλοποιηθεί.
Οι προβληματισμοί για CYTA Hellas και κινητή
Στη μελέτη της KPMG η CYTA Hellas, θυγατρική της Cyta στην Ελλάδα, τυγχάνει ιδιαίτερης προσοχής σε σχέση με τις υπόλοιπες οκτώ. Το σενάριο η θυγατρική να αποκοπεί από τον κορμό της μητρικής εταιρείας και να ιδιωτικοποιηθεί ξεχωριστά προκαλούν προβληματισμούς που περιλαμβάνουν τα εξής: 1. Προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής επιχείρησης και η ανάγκη για περαιτέρω επενδύσεις. 2. Προβληματισμοί αξίας. 3. Χρηματοδοτικές ανάγκες της CYTA Hellas. 4. Καταλληλότητα για έναν πιθανό στρατηγικό εταίρο σε περίπτωση εμπορικής ιδιωτικοποίησης. 5. Επιπτώσεις σε περίπτωση ιδιωτικοποίησης του συνόλου της CYTA.
Το άλλο σημείο στο οποίο υπάρχει ειδική αναφορά είναι ο πιθανός διαχωρισμός της κινητής τηλεφωνίας, μία επιλογή που, όπως αναφέρεται στη μελέτη, ενδέχεται να συζητηθεί/προωθηθεί από άλλους μετόχους. Αυτού του είδους ο διαχωρισμός δεν εφαρμόζεται συνήθως από τις Ρυθμιστικές Αρχές, όμως μπορεί να γίνει για εμπορικούς σκοπούς. Ωστόσο, όπως τονίζεται, η εμπειρία σε άλλες χώρες δείχνει ότι οι λειτουργίες κινητής και σταθερής τηλεφωνίας είναι αλληλένδετες και υπάρχουν αρκετά πλεονεκτήματα στην κοινή ιδιοκτησία. Ως παράδειγμα, παρουσιάζεται ο ΟΤΕ και η COSMOTE στην Ελλάδα, που συνδυάζουν την οργανωτική τους δομή, όπως και η British Telecoms στη Βρετανία, που πρόσφατα απέκτησε πιο ευρύ φάσμα στην κινητή τηλεφωνία και σκοπεύει να παρέχει υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας (παρόλο που προηγουμένως διαχώρισε την επιχείρηση κινητής τηλεφωνίας το 2002).
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ
Απαραίτητη η ψήφος 38 βουλευτών
Στη μελέτη της KPMG αναφορά γίνεται και σ’ ένα θέμα, που αναμένεται να προκαλέσει πονοκεφάλους στην κυβέρνηση και αφορά την ανάγκη ή όχι οι προωθούμενες αλλαγές, όχι μόνο στη CYTA αλλά και σε άλλους ημικρατικούς οργανισμούς, να περάσουν από τη Βουλή. Οι μελετητές, λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο σύστασης των ημικρατικών, παραθέτουν τα βήματα που θα πρέπει να γίνουν για μετατροπή των ημικρατικών σε εταιρείες ιδιωτικού δικαίου. Η CYTA από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου θα μετατραπεί σε επιχείρηση, όπου η κυβέρνηση θα κατέχει το 100% των μετοχών. Η μετατροπή του ημικρατικού (που αναφέρεται στο Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας) φαίνεται ότι απαιτεί συνταγματική μεταρρύθμιση (που πρέπει να επιτευχθεί με πλειοψηφία των 2/3 της Βουλής, θα πρέπει να ψηφίσουν υπέρ οι 38 από τους 56 βουλευτές).
Εάν αυτό επιτευχθεί, η νέα εταιρεία θα είναι εταιρεία περιορισμένης ευθύνης με ενσωματωμένες μετοχές, σύμφωνα με τον Περί Εταιρειών Νόμο.
Αρχικά, η εταιρεία μπορεί να είναι ιδιωτική εταιρεία (δεν μπορεί δηλαδή να έχει πάνω από 50 μετόχους), όμως κατά την ιδιωτικοποίηση, ίσως χρειαστεί να μετατραπεί σε δημόσια εταιρεία (αλλά θα πρέπει να έχει τουλάχιστον 7 μετόχους).
Περικοπές στο Σχέδιο Εθελουσίας Αποχώρησης
Παράλληλα με τις διεργασίες σε τεχνοκρατικό επίπεδο φαίνεται να προχωρά και να ολοκληρώνεται αισίως το Σχέδιο Εθελουσίας Αποχώρησης 550 υπαλλήλων, το οποίο σκάλωσε στις αντιδράσεις που εκφράσθηκαν από πλευράς κομμάτων για το ύψος των αποζημιώσεων που προνοούσε το αρχικό Σχέδιο. Ήδη, το διοικητικό συμβούλιο του ημικρατικού οργανισμού ασχολήθηκε με το όλο θέμα και αποφασίσθηκε στην τελευταία συνεδρία του να μειώσει τις αποδοχές που θα λάβουν όσοι αποχωρήσουν, μειώσεις που θα αφορούν όσους θα αποζημιωθούν από 90 χιλιάδες ευρώ και πάνω. Αν και το θέμα δεν έχει κλείσει οριστικά, όπως πληροφορείται η «Κ», η σκέψη είναι να παραμείνουν αναλλοίωτες οι αποζημιώσεις μέχρι 90 χιλιάδες, ενώ από εκεί έως και τις 130 χιλιάδες, που είναι η οροφή των αποζημιώσεων, να μειωθούν σε ποσοστό 7% με 8%. Οι σύμβουλοι του ημικρατικού οργανισμού θεωρούν ότι το προτεινόμενο σχέδιο δεν είναι ελκυστικό, πλην όμως θεωρούν ότι θα μειώσει το κόστος του οργανισμού και θα αυξήσει την αξία του.
ΟΙ ΠΙΘΑΝΟΙ ΜΝΗΣΤΗΡΕΣ
Στη μελέτη καταγράφονται οι εξής εταιρείες ως πιθανοί επενδυτές στη Cyta, μαζί με τα σχόλια της KPMG για την κάθε περίπτωση.
Eurocom Holdings: Ο μεγαλύτερος όμιλος τηλεπικοινωνιών στο Ισραήλ, έχει προθέσεις να επενδύσει εκτός Ισραήλ.
ΟΤΕ: Η Deutsche Telecom, στρατηγικός επενδυτής του ΟΤΕ, ενδέχεται να έχει άμεσο ενδιαφέρον. Ερωτηματικό αποτελεί το αν θα μπορέσει να ολοκληρώσει ομαλά και εντός χρονικού πλαισίου που έχει τεθεί την ιδιωτικοποίηση της CYTA.
WIND: Ενδιαφέρεται να ενοποιηθεί με τη Forthnet, ενδέχεται να αποτελεί μία συνολική λύση, περιλαμβανομένης της Cyta Hellas.
Vodafone: Υφιστάμενος συνεργάτης της CYTA, συμφωνία μόνο για την κινητή τηλεφωνία.
ΕΙΤ: Έμπειρος βρετανικός επενδυτικός οργανισμός στις τηλεπικοινωνίες, γνωρίζει την Κύπρο και ιδιαίτερα το τραπεζικό της σύστημα, έχει όμως την ικανότητα να επενδύσει;
Atlantic Tele Network: Εταιρεία στις Βόρειες ΗΠΑ, η οποία επικεντρώνεται στις τηλεπικοινωνίες νησιών. Επιθυμεί να επενδύσει και πάλι τα έσοδα από την πώληση εταιρείας τηλεπικοινωνιών στις ΗΠΑ.
Bahrain Telecommunications Company (Batelco): Από το Μπαχρέϊν, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στη διοίκηση περιορίζουν τη δυνατότητά της να ενεργήσει.
Μικρό το περιθώριο που δίνει η Τρόικα
Δεν παραβλέπουν τον παράγοντα ΔΗΚΟ οι δανειστές μας
Του Μιχάλη Περσιάνη
«Δεν είναι δυνατόν να συζητήσουμε την επόμενη δόση χωρίς να έχουμε στο χέρι το νομοσχέδιο για τις ιδιωτικοποιήσεις». Αυτή είναι η ξεκάθαρη θέση που εξέφρασε η Τρόικα σχετικά με την πορεία των ημικρατικών οργανισμών ενόψει της επόμενης αξιολόγησης της πορείας της Κύπρου.
Στελέχη της Τρόικας σχολιάζουν πως γίνεται ρητά αντιληπτή η πολιτική συγκυρία, με την οποία το ΔΗΚΟ δεν είναι σε θέση να λάβει τελικές αποφάσεις για το θέμα, ενόσω ακόμα εκκρεμούν οι αρχαιρεσίες του κόμματος. Έτσι, δεν επιθυμούν να πιέσουν την κυβέρνηση για ψήφιση του νομοσχεδίου πριν από τις 9 Φεβρουαρίου.
Την ίδια ώρα, όμως, ισχύει το «σκληρό» και απόλυτο χρονοδιάγραμμα του Μαρτίου, αφού κατά τη συνεδρία της 10ης του μήνα –όταν στο Eurogroup θα αποφασιστεί η εκταμίευση της επόμενης δόσης για την Κύπρο– το νομοσχέδιο θα πρέπει να έχει ήδη ψηφιστεί από τη Βουλή. «Δεν υπάρχει κανένα απολύτως περιθώριο για εκταμίευση χωρίς το νομοσχέδιο», επιμένει η ίδια αρμόδια πηγή.
Η ανάγκη για ειδική πλειοψηφία των 2/3 περιπλέκει την κατάσταση, αφού οι ψήφοι της κυβέρνησης δεν αρκούν για να περάσει το νομοσχέδιο. Γι’ αυτό και η Τρόικα δεν επιθυμεί να βιάσει την κατάσταση, προς αποφυγή κοινοβουλευτικών «ατυχημάτων».
Εν τω μεταξύ, συνεχίζονται οι διεργασίες μεταξύ Υπουργείου Οικονομικών και Τρόικας για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, με τους δεύτερους να επιθυμούν ένα χρονοδιάγραμμα που να είναι πιο σαφές αλλά και ταχύτερο.
Πηγή: kathimerini.com.cy
--> ΚΑΝΤΕ LIKE ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΕΝΜΕΡΩΝΕΣΤΕ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΠΙΛΕΓΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΓΙΑ ΕΣΑΣ - ΟΛΑ ΟΣΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ<--- ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APPLICATION ΣΤΟ ANDROID ΚΙΝΗΤΟ Ή TABLET ΣΑΣ Ε Δ Ω <---
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου