Την ανάγκη κατάρτισης ενός οδικού χάρτη ανάπτυξης, σε συνεργασία με παραγωγικούς, κοινωνικούς και εξαγωγικούς φορείς του τόπου, σε σχέση με τη νέα πορεία της Κύπρου και τη νέα κινητήρια δύναμη της οικονομίας, πέραν του τουρισμού και των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, επισημαίνει σε συνέντευξη του ο καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Βασίλης Ράπανος, καλώντας παράλληλα τον πολιτικό κόσμο να πει την αλήθεια στον κόσμο ότι "δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις" και ότι "ο δρόμος είναι δύσκολος, αλλά θα πρέπει να βγούμε στο τέρμα".
Ταυτόχρονα, ο κ. Ράπανος, ο οποίος βρέθηκε στην Κύπρο και μίλησε σε εκδήλωση που διοργάνωσαν την Πέμπτη το KEBE και ο ΟΠΕΚ, καλεί τα πολιτικά κόμματα να δημιουργήσουν κάποιες συναινέσεις σε βασικά θέματα, κάτι που θα βοηθήσει, όπως αναφέρει, στο να επανέλθει η εμπιστοσύνη στο τραπεζικό σύστημα, έτσι ώστε ο κόσμος να επαναφέρει τα χρήματα του στις τράπεζες για να ενισχυθεί η ρευστότητα.
"Δυστυχώς, εμείς στην Ελλάδα δεν είμαστε συνηθισμένοι στο νηφάλιο διάλογο και οι αντιπαραθέσεις μεταξύ των κομμάτων είναι τρομερά έντονες", σημειώνει.
Επίσης, τονίζει ότι η Κύπρος θα πρέπει να πείσει σιγά - σιγά την Τρόικα με τεκμηριωμένες προτάσεις να χαλαρώσει κάποια σημεία του μνημονίου.
"Μην περιμένετε τις προτάσεις της Τρόικας και πως θα αντιδράσετε εκ των υστέρων. Να έχετε εκ των προτέρων κάποιες τεκμηριωμένες προτάσεις σε όλα τα θέματα και η Τρόικα θα τις συζητήσει", υπογραμμίζει και σημειώνει ότι "αν είμαστε καλά προετοιμασμένοι θα μπορέσουμε να πείσουμε όχι μόνο την Τρόικα αλλά και τους εταίρους ότι εμείς κάνουμε αυτά που πρέπει να κάνουμε αλλά και αυτοί έχουν ένα μερίδιο ευθύνης", επισήμανε.
Επιπλέον, ο κ. Ράπανος δηλώνει ότι για τον ίδιο δεν έχει σημασία αν ένας οργανισμός είναι ιδιωτικός ή δημόσιος και ότι σημασία έχει κατά πόσον το ιδιωτικό μπορεί να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες και να εξυπηρετήσει καλύτερα τον παραγωγικό ιστό της χώρας, ενώ τονίζει ότι πρέπει να εξεταστεί το παράδειγμα των Σκανδιναβικών χωρών που δεν προστατεύουν θέσεις εργασίες ή επιχειρήσεις που δεν είναι βιώσιμες, αλλά ετοιμάζουν τον εργαζόμενο να μπορεί να εργαστεί, όταν βρεθεί στην ανεργία, σε τομείς που το κράτος διαθέτει ανταγωνιστικότητα.
Επιπλέον, ο καθηγητής Οικονομικών εκφράζει την ανάγκη να αρχίσει από τώρα η προετοιμασία από τις αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε συνεργασία με άλλους φορείς και με τη συμμετοχή της κεντρικής Κυβέρνησης, προγραμμάτων περίθαλψης και βοήθειας ανθρώπων που δεν έχουν ή δεν θα έχουν τα στοιχειώδη για διαβίωση ή στέγη.
"Αυτά έρχονται και από τώρα θα πρέπει να αρχίσουν αυτά να προετοιμάζονται. Μην τα περιμένουμε όλα από την κεντρική Κυβέρνηση, η οποία έχει μια γενικότερη εικόνα", τονίζει.
Ειδικότερα, στη συνέντευξη του αναφορικά με το πώς μπορεί το κράτος να βοηθήσει τους ανθρώπους που δεν έχουν εισοδήματα για να πληρώσουν το ρεύμα τους ή δεν έχουν στέγη, ο κ. Ράπανος είπε ότι "όταν έχεις μια κοινωνία που υποφέρει και οι άνθρωποι είναι σε γειτονιές, σε μικρά χωριά και στις μεγάλες πόλεις, εκείνος που ξέρει καλύτερα τις ανάγκες αυτών των ανθρώπων, είναι οι Τοπικές Αρχές".
"Αυτές οι Αρχές πρέπει να προετοιμαστούν και με τη συμμετοχή της κεντρικής Κυβέρνησης να δημιουργήσουν προγράμματα περίθαλψης και βοήθειας αυτών των ανθρώπων και να μην τα περιμένουμε όλα από την κεντρική εξουσία, η οποία έχει μια γενικότερη εικόνα", πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον κ. Ράπανο, όλα αυτά τα δίκτυα, Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μη κυβερνητικών οργανώσεων και τοπικών φορέων, πρέπει να αρχίσουν από τώρα να προετοιμάζουν προγράμματα και πώς θα αντιμετωπίσουν αυτές τις καταστάσεις.
Ανέφερε ότι "τα προγράμματα μπορεί να αφορούν την παραχώρηση της στοιχειώδους διατροφής μέχρι του ότι δεν έχουν να πληρώσουν το ρεύμα τους και επομένως σε συνεννόηση με την ΑΗΚ να δημιουργήσουν, όπως και στην Ελλάδα, το κοινωνικό τιμολόγιο που είναι ένα μειωμένο τιμολόγιο και καλύπτει τα νοικοκυριά με πολύ χαμηλά εισοδήματα για να μπορέσουν να έχουν ρεύμα και τα στοιχειώδη".
Πρόσθεσε ότι μπορεί να δημιουργηθούν άστεγοι οπότε να υπάρχει η ανάγκη δημιουργίας ενός ξενώνα, σε ένα κλειστό ξενοδοχείο ή σε ένα παλαιό σπίτι, από ένα τοπικό φορέα ή σε συνεργασία με μια μη κυβερνητική φιλανθρωπική οργάνωση.
Αναφέροντας ότι η εκκλησία στην Ελλάδα που δεν είχε ιδιαίτερα σημαντική δράση, με την κρίση έπαιξε ένα σημαντικό ρόλο, ο καθηγητής είπε ότι η εκκλησία διαθέτει ένα πρόγραμμα, βάσει του οποίου σε όλες τις υπεραγορές, μόλις βγεις από τα ταμεία υπάρχει ένα καλάθι στο οποίο μπορεί ο κόσμος να τοποθετήσει ό,τι προϊόντα θέλει, τα οποία διανέμει η εκκλησία στους ανθρώπους που έχουν ανάγκη.
Σε σχέση με τους δανειολήπτες στην Ελλάδα που έχασαν το σπίτι τους και δεν έχουν τη δυνατότητα να καταβάλουν τις δόσεις τους, ο κ. Ράπανος είπε ότι ως Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζών "πήραμε πρωτοβουλία όλες οι τράπεζες πριν έρθει το κράτος και επιμηκύναμε την περίοδο αποπληρωμής των δανείων τους, από 5 μέχρι 20 χρόνια, μειώσαμε τις δόσεις ώστε να μπορούν αυτοί οι άνθρωποι να πληρώσουν έστω το μισό της δόσης τους ώστε να είναι και συνεπής στην τράπεζα και να μην χρειαστεί να ληφθούν μέτρα από την τράπεζα".
Ανέφερε επίσης ότι οι τράπεζες βοήθησαν ακόμη και περιπτώσεις ανθρώπων που κατέβαλλαν τις δόσεις τους αλλά λόγω μείωσης των εισοδημάτων τους δυσκολευόταν πλέον να εξυπηρετούν τις υποχρεώσεις τους, ενώ το κράτος, όπως είπε, πέρασε και νομοθεσία να μην παίρνει κανείς την πρώτη κατοικία, αν χρωστά στην τράπεζα και έχει μια οικία.
"Τώρα να κάνετε όλες τις προετοιμασίες, ποιο σύστημα ταιριάζει καλύτερα στην Κύπρο, ώστε να αποφευχθούν κοινωνικά προβλήματα", σημείωσε.
Απουσία ρευστότητας
Ο κ. Ράπανος είπε ότι το πρόβλημα ρευστότητας και για να επανέλθουν τα χρήματα στις τράπεζες δεν αντιμετωπίζεται από τη μια μέρα στην άλλη, σημειώνοντας ότι για να μπορέσει να αντιμετωπιστεί "χρειάζεται και ένα κλίμα εμπιστοσύνης διότι αυτό που συνέβη στην Ελλάδα και νομίζω συμβαίνει και στην Κύπρο", όπως είπε, "είναι ότι πάρα πολύς κόσμος είτε έβγαλε τα λεφτά του έξω είτε τα κρατάει στο σπίτι του".
Σε αυτό το θέμα, σύμφωνα με κ. Ράπανο, "το πολιτικό σύστημα μπορεί να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο. Να δημιουργηθούν κάποιες συναινέσεις στα βασικά. Δυστυχώς εμείς στην Ελλάδα δεν είμαστε συνηθισμένοι στο νηφάλιο διάλογο και οι αντιπαραθέσεις μεταξύ των κομμάτων είναι τρομερά έντονες", πρόσθεσε.
Ανέφερε ότι "στην Κύπρο τα μεγάλα κόμματα μπορούν να διαφωνούν αλλά τουλάχιστον κουβεντιάζουν".
"Σε δύο με τρία βασικά πράγματα αν μπορούσε να υπάρξει και σε πολιτικό επίπεδο μια συμφωνία ώστε να φαίνεται στο μέσο πολίτη ότι υπάρχει ένα αρραγές μέτωπο, ότι δηλαδή η Κύπρος θα παραμείνει στο ευρώ, ότι το τραπεζικό σύστημα δεν θα υποστεί ξανά κούρεμα και ότι δεν θα υπάρξουν άλλες συνέπειες για τους καταθέτες, αυτό θα βοηθούσε στην επαναφορά της εμπιστοσύνης, πρόσθεσε.
Πολιτικές αυστηρής λιτότητας
Ο κ. Ράπανος εξήγησε ότι "στην βόρεια Ευρώπη που δεν επηρεάστηκε από την κρίση βλέπουμε να υπάρχουν έντονα προβλήματα στις κοινωνίες των χωρών αυτών, με ακροδεξιά κόμματα να ανεβαίνουν και να παίρνουν καθοριστικό ρόλο στην πολιτική ζωή και σημείωσε ότι "για να περάσουν μέτρα πιο χαμηλής πολιτικής ή και να δώσουν νέο δάνειο στην Ελλάδα θα πρέπει να εγκριθούν και από τα κοινοβούλια των χωρών αυτών και αυτό δεν είναι πολιτικά εύκολο".
"Με δεδομένο αυτό, θα πρέπει εμείς να εξετάσουμε πώς μπορούμε μέσα σε αυτό τον ασφυκτικό κλοιό να χαλαρώσουμε. Για αυτό πρέπει να έχουμε και ένα σχέδιο ανάπτυξης", πρόσθεσε.
Σε σχέση με την Κύπρο, ο καθηγητής είπε ότι "δεν μπορεί πλέον να είναι η κινητήρια δύναμη ανάπτυξης της Κύπρου οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και πρέπει να δείτε σε ποιους τομείς θα στηριχθεί η ανάπτυξη".
Ανέφερε ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει ένας στοιχειώδης οδικός χάρτης "ώστε ακόμη και εάν βρεθεί κάποια ρευστότητα είτε με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων είτε μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων να ξέρουμε πού θα τα διοχετεύσουμε τα χρήματα αυτά".
Ευέλικτη αγορά εργασίας
Ο κ. Ράπανος ανέφερε ότι οι χώρες με τις πιο ευέλικτες αγορές εργασίας είναι οι Σκανδιναβικές, που έχουν το καλύτερο επίπεδο διαβίωσης, προσθέτοντας ότι "η πολιτική που ακολουθήσαμε στην Ελλάδα ήταν να προστατεύουμε επιχειρήσεις που δεν ήταν βιώσιμες ή θέσεις εργασίας και όχι τον εργαζόμενο".
"Οι βορειοευρωπαϊκές χώρες είπαν ότι δεν προστατεύουμε θέσεις εργασίας γιατί με τις αλλαγές στο παγκόσμιο επίπεδο το παραγωγικό τοπίο αλλάζει και επομένως δεν μπορώ να προστατεύω θέσεις εργασίες ή επιχειρήσεις που δεν είναι βιώσιμες", σημείωσε
Είπε ότι πρέπει να εξεταστούν τρόποι "πώς προστατεύουμε τους εργαζόμενους, ώστε αν βρεθούν στη δυσμενή θέση της ανεργίας να είναι έτοιμοι να εργαστούν σε χώρους που το κράτος του είναι ανταγωνιστικό έναντι άλλων κρατών".
Αναφέροντας ότι όλοι λένε πρέπει να μειώσουμε τον δημόσιο τομέα, να τα δώσουμε στον ιδιωτικό, ο κ. Ράπανος είπε ότι "οι Σκανδιναβικές έχουν πετύχει να έχουν υψηλή φορολογία, ψηλές δημόσιες δαπάνες, αλλά στους δείκτες για τη διεθνή ανταγωνιστικότητα, καινοτομία και παραγωγικότητα οι χώρες αυτές είναι πρώτες στον κόσμο, γεγονός που οφείλεται στο ότι, παρά τα λεφτά που πληρώνουν οι φορολογούμενοι, τα παίρνουν πίσω είτε σε κοινωνικές παροχές είτε το κράτος τα ξοδεύει για να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να καινοτομούν και να δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας.
"Το θέμα δεν είναι μαύρο - άσπρο, δημόσιο ή ιδιωτικό, αλλά να βρεις το κατάλληλο μείγμα που να έχεις αποτελεσματικό κράτος και παραγωγικό ιδιωτικό τομέα", επισήμανε ο κ. Ράπανος.
Ανέφερε ότι την εποχή που η Κύπρος άνοιξε το θέμα του χρηματοοικονομικού τομέα ήταν πολύ καλή ιδέα, αλλά τώρα πάει αυτό και πρέπει να δούμε κάτι παρόμοιο στη νέα εποχή".
Ιδιωτικοποιήσεις
Ο κ. Ράπανος είπε ότι για τον ίδιο δεν έχει σημασία αν ένας οργανισμός είναι ιδιωτικός ή δημόσιος, προσθέτοντας ότι "αν το ιδιωτικό μπορεί να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες και να εξυπηρετήσει καλύτερα τον παραγωγικό ιστό της χώρας γιατί να μην είναι ιδιωτικό".
"Δεν είμαι άκρατος οπαδός των ιδιωτικοποιήσεων, αλλά μέσα σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον όπου υπάρχει άκρατος ανταγωνισμός, ένας φορέας που λειτουργεί κάτω από την ασφυκτική πίεση του κράτους δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικός", ανέφερε και πρόσθεσε ότι "θα έρθουν οι ιδιωτικοί φορείς που θα τον απαξιώσουν τελείως".
Πρόσθεσε ότι η ιδιωτικοποίηση του ΟΤΕ στην Ελλάδα βοήθησε στο να γίνει πολύ πιο διαφανής η λειτουργία του οργανισμού, η διοίκηση να έχει λογοδοσία στους μετόχους, να περιορίσει σε μεγάλο βαθμό τις κρατικές παρεμβάσεις και να μπορέσει να αξιοποιήσει τις νέες τεχνολογικές δυνατότητες".
Αν ένας δημόσιος οργανισμός, Cyta, ΑΗΚ, μπορεί να λειτουργεί πολύ πιο αποτελεσματικά ως ιδιωτικός, είναι καλό, είπε ο κ. Ράπανος, ο οποίος σημείωσε ότι ο ρόλος της εποπτικής αρχής αυτών των οργανισμών είναι σημείο κλειδί.
Σε σχέση με θέματα ασφάλειας, ο καθηγητής είπε ότι δεν εμποδίζει κανείς το κυπριακό κράτος να επιβάλει στο νέο ιδιωτικοποιημένο φορέα, την Cyta, το δικαίωμα της παρέμβασης και του δικαιώματος να συνεργάζεται στενά με τον οργανισμό για να διασφαλιστούν εθνικά συμφέροντα.
Ταυτόχρονα, ο κ. Ράπανος, ο οποίος βρέθηκε στην Κύπρο και μίλησε σε εκδήλωση που διοργάνωσαν την Πέμπτη το KEBE και ο ΟΠΕΚ, καλεί τα πολιτικά κόμματα να δημιουργήσουν κάποιες συναινέσεις σε βασικά θέματα, κάτι που θα βοηθήσει, όπως αναφέρει, στο να επανέλθει η εμπιστοσύνη στο τραπεζικό σύστημα, έτσι ώστε ο κόσμος να επαναφέρει τα χρήματα του στις τράπεζες για να ενισχυθεί η ρευστότητα.
"Δυστυχώς, εμείς στην Ελλάδα δεν είμαστε συνηθισμένοι στο νηφάλιο διάλογο και οι αντιπαραθέσεις μεταξύ των κομμάτων είναι τρομερά έντονες", σημειώνει.
Επίσης, τονίζει ότι η Κύπρος θα πρέπει να πείσει σιγά - σιγά την Τρόικα με τεκμηριωμένες προτάσεις να χαλαρώσει κάποια σημεία του μνημονίου.
"Μην περιμένετε τις προτάσεις της Τρόικας και πως θα αντιδράσετε εκ των υστέρων. Να έχετε εκ των προτέρων κάποιες τεκμηριωμένες προτάσεις σε όλα τα θέματα και η Τρόικα θα τις συζητήσει", υπογραμμίζει και σημειώνει ότι "αν είμαστε καλά προετοιμασμένοι θα μπορέσουμε να πείσουμε όχι μόνο την Τρόικα αλλά και τους εταίρους ότι εμείς κάνουμε αυτά που πρέπει να κάνουμε αλλά και αυτοί έχουν ένα μερίδιο ευθύνης", επισήμανε.
Επιπλέον, ο κ. Ράπανος δηλώνει ότι για τον ίδιο δεν έχει σημασία αν ένας οργανισμός είναι ιδιωτικός ή δημόσιος και ότι σημασία έχει κατά πόσον το ιδιωτικό μπορεί να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες και να εξυπηρετήσει καλύτερα τον παραγωγικό ιστό της χώρας, ενώ τονίζει ότι πρέπει να εξεταστεί το παράδειγμα των Σκανδιναβικών χωρών που δεν προστατεύουν θέσεις εργασίες ή επιχειρήσεις που δεν είναι βιώσιμες, αλλά ετοιμάζουν τον εργαζόμενο να μπορεί να εργαστεί, όταν βρεθεί στην ανεργία, σε τομείς που το κράτος διαθέτει ανταγωνιστικότητα.
Επιπλέον, ο καθηγητής Οικονομικών εκφράζει την ανάγκη να αρχίσει από τώρα η προετοιμασία από τις αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε συνεργασία με άλλους φορείς και με τη συμμετοχή της κεντρικής Κυβέρνησης, προγραμμάτων περίθαλψης και βοήθειας ανθρώπων που δεν έχουν ή δεν θα έχουν τα στοιχειώδη για διαβίωση ή στέγη.
"Αυτά έρχονται και από τώρα θα πρέπει να αρχίσουν αυτά να προετοιμάζονται. Μην τα περιμένουμε όλα από την κεντρική Κυβέρνηση, η οποία έχει μια γενικότερη εικόνα", τονίζει.
Ειδικότερα, στη συνέντευξη του αναφορικά με το πώς μπορεί το κράτος να βοηθήσει τους ανθρώπους που δεν έχουν εισοδήματα για να πληρώσουν το ρεύμα τους ή δεν έχουν στέγη, ο κ. Ράπανος είπε ότι "όταν έχεις μια κοινωνία που υποφέρει και οι άνθρωποι είναι σε γειτονιές, σε μικρά χωριά και στις μεγάλες πόλεις, εκείνος που ξέρει καλύτερα τις ανάγκες αυτών των ανθρώπων, είναι οι Τοπικές Αρχές".
"Αυτές οι Αρχές πρέπει να προετοιμαστούν και με τη συμμετοχή της κεντρικής Κυβέρνησης να δημιουργήσουν προγράμματα περίθαλψης και βοήθειας αυτών των ανθρώπων και να μην τα περιμένουμε όλα από την κεντρική εξουσία, η οποία έχει μια γενικότερη εικόνα", πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον κ. Ράπανο, όλα αυτά τα δίκτυα, Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μη κυβερνητικών οργανώσεων και τοπικών φορέων, πρέπει να αρχίσουν από τώρα να προετοιμάζουν προγράμματα και πώς θα αντιμετωπίσουν αυτές τις καταστάσεις.
Ανέφερε ότι "τα προγράμματα μπορεί να αφορούν την παραχώρηση της στοιχειώδους διατροφής μέχρι του ότι δεν έχουν να πληρώσουν το ρεύμα τους και επομένως σε συνεννόηση με την ΑΗΚ να δημιουργήσουν, όπως και στην Ελλάδα, το κοινωνικό τιμολόγιο που είναι ένα μειωμένο τιμολόγιο και καλύπτει τα νοικοκυριά με πολύ χαμηλά εισοδήματα για να μπορέσουν να έχουν ρεύμα και τα στοιχειώδη".
Πρόσθεσε ότι μπορεί να δημιουργηθούν άστεγοι οπότε να υπάρχει η ανάγκη δημιουργίας ενός ξενώνα, σε ένα κλειστό ξενοδοχείο ή σε ένα παλαιό σπίτι, από ένα τοπικό φορέα ή σε συνεργασία με μια μη κυβερνητική φιλανθρωπική οργάνωση.
Αναφέροντας ότι η εκκλησία στην Ελλάδα που δεν είχε ιδιαίτερα σημαντική δράση, με την κρίση έπαιξε ένα σημαντικό ρόλο, ο καθηγητής είπε ότι η εκκλησία διαθέτει ένα πρόγραμμα, βάσει του οποίου σε όλες τις υπεραγορές, μόλις βγεις από τα ταμεία υπάρχει ένα καλάθι στο οποίο μπορεί ο κόσμος να τοποθετήσει ό,τι προϊόντα θέλει, τα οποία διανέμει η εκκλησία στους ανθρώπους που έχουν ανάγκη.
Σε σχέση με τους δανειολήπτες στην Ελλάδα που έχασαν το σπίτι τους και δεν έχουν τη δυνατότητα να καταβάλουν τις δόσεις τους, ο κ. Ράπανος είπε ότι ως Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζών "πήραμε πρωτοβουλία όλες οι τράπεζες πριν έρθει το κράτος και επιμηκύναμε την περίοδο αποπληρωμής των δανείων τους, από 5 μέχρι 20 χρόνια, μειώσαμε τις δόσεις ώστε να μπορούν αυτοί οι άνθρωποι να πληρώσουν έστω το μισό της δόσης τους ώστε να είναι και συνεπής στην τράπεζα και να μην χρειαστεί να ληφθούν μέτρα από την τράπεζα".
Ανέφερε επίσης ότι οι τράπεζες βοήθησαν ακόμη και περιπτώσεις ανθρώπων που κατέβαλλαν τις δόσεις τους αλλά λόγω μείωσης των εισοδημάτων τους δυσκολευόταν πλέον να εξυπηρετούν τις υποχρεώσεις τους, ενώ το κράτος, όπως είπε, πέρασε και νομοθεσία να μην παίρνει κανείς την πρώτη κατοικία, αν χρωστά στην τράπεζα και έχει μια οικία.
"Τώρα να κάνετε όλες τις προετοιμασίες, ποιο σύστημα ταιριάζει καλύτερα στην Κύπρο, ώστε να αποφευχθούν κοινωνικά προβλήματα", σημείωσε.
Απουσία ρευστότητας
Ο κ. Ράπανος είπε ότι το πρόβλημα ρευστότητας και για να επανέλθουν τα χρήματα στις τράπεζες δεν αντιμετωπίζεται από τη μια μέρα στην άλλη, σημειώνοντας ότι για να μπορέσει να αντιμετωπιστεί "χρειάζεται και ένα κλίμα εμπιστοσύνης διότι αυτό που συνέβη στην Ελλάδα και νομίζω συμβαίνει και στην Κύπρο", όπως είπε, "είναι ότι πάρα πολύς κόσμος είτε έβγαλε τα λεφτά του έξω είτε τα κρατάει στο σπίτι του".
Σε αυτό το θέμα, σύμφωνα με κ. Ράπανο, "το πολιτικό σύστημα μπορεί να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο. Να δημιουργηθούν κάποιες συναινέσεις στα βασικά. Δυστυχώς εμείς στην Ελλάδα δεν είμαστε συνηθισμένοι στο νηφάλιο διάλογο και οι αντιπαραθέσεις μεταξύ των κομμάτων είναι τρομερά έντονες", πρόσθεσε.
Ανέφερε ότι "στην Κύπρο τα μεγάλα κόμματα μπορούν να διαφωνούν αλλά τουλάχιστον κουβεντιάζουν".
"Σε δύο με τρία βασικά πράγματα αν μπορούσε να υπάρξει και σε πολιτικό επίπεδο μια συμφωνία ώστε να φαίνεται στο μέσο πολίτη ότι υπάρχει ένα αρραγές μέτωπο, ότι δηλαδή η Κύπρος θα παραμείνει στο ευρώ, ότι το τραπεζικό σύστημα δεν θα υποστεί ξανά κούρεμα και ότι δεν θα υπάρξουν άλλες συνέπειες για τους καταθέτες, αυτό θα βοηθούσε στην επαναφορά της εμπιστοσύνης, πρόσθεσε.
Πολιτικές αυστηρής λιτότητας
Ο κ. Ράπανος εξήγησε ότι "στην βόρεια Ευρώπη που δεν επηρεάστηκε από την κρίση βλέπουμε να υπάρχουν έντονα προβλήματα στις κοινωνίες των χωρών αυτών, με ακροδεξιά κόμματα να ανεβαίνουν και να παίρνουν καθοριστικό ρόλο στην πολιτική ζωή και σημείωσε ότι "για να περάσουν μέτρα πιο χαμηλής πολιτικής ή και να δώσουν νέο δάνειο στην Ελλάδα θα πρέπει να εγκριθούν και από τα κοινοβούλια των χωρών αυτών και αυτό δεν είναι πολιτικά εύκολο".
"Με δεδομένο αυτό, θα πρέπει εμείς να εξετάσουμε πώς μπορούμε μέσα σε αυτό τον ασφυκτικό κλοιό να χαλαρώσουμε. Για αυτό πρέπει να έχουμε και ένα σχέδιο ανάπτυξης", πρόσθεσε.
Σε σχέση με την Κύπρο, ο καθηγητής είπε ότι "δεν μπορεί πλέον να είναι η κινητήρια δύναμη ανάπτυξης της Κύπρου οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και πρέπει να δείτε σε ποιους τομείς θα στηριχθεί η ανάπτυξη".
Ανέφερε ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει ένας στοιχειώδης οδικός χάρτης "ώστε ακόμη και εάν βρεθεί κάποια ρευστότητα είτε με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων είτε μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων να ξέρουμε πού θα τα διοχετεύσουμε τα χρήματα αυτά".
Ευέλικτη αγορά εργασίας
Ο κ. Ράπανος ανέφερε ότι οι χώρες με τις πιο ευέλικτες αγορές εργασίας είναι οι Σκανδιναβικές, που έχουν το καλύτερο επίπεδο διαβίωσης, προσθέτοντας ότι "η πολιτική που ακολουθήσαμε στην Ελλάδα ήταν να προστατεύουμε επιχειρήσεις που δεν ήταν βιώσιμες ή θέσεις εργασίας και όχι τον εργαζόμενο".
"Οι βορειοευρωπαϊκές χώρες είπαν ότι δεν προστατεύουμε θέσεις εργασίας γιατί με τις αλλαγές στο παγκόσμιο επίπεδο το παραγωγικό τοπίο αλλάζει και επομένως δεν μπορώ να προστατεύω θέσεις εργασίες ή επιχειρήσεις που δεν είναι βιώσιμες", σημείωσε
Είπε ότι πρέπει να εξεταστούν τρόποι "πώς προστατεύουμε τους εργαζόμενους, ώστε αν βρεθούν στη δυσμενή θέση της ανεργίας να είναι έτοιμοι να εργαστούν σε χώρους που το κράτος του είναι ανταγωνιστικό έναντι άλλων κρατών".
Αναφέροντας ότι όλοι λένε πρέπει να μειώσουμε τον δημόσιο τομέα, να τα δώσουμε στον ιδιωτικό, ο κ. Ράπανος είπε ότι "οι Σκανδιναβικές έχουν πετύχει να έχουν υψηλή φορολογία, ψηλές δημόσιες δαπάνες, αλλά στους δείκτες για τη διεθνή ανταγωνιστικότητα, καινοτομία και παραγωγικότητα οι χώρες αυτές είναι πρώτες στον κόσμο, γεγονός που οφείλεται στο ότι, παρά τα λεφτά που πληρώνουν οι φορολογούμενοι, τα παίρνουν πίσω είτε σε κοινωνικές παροχές είτε το κράτος τα ξοδεύει για να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να καινοτομούν και να δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας.
"Το θέμα δεν είναι μαύρο - άσπρο, δημόσιο ή ιδιωτικό, αλλά να βρεις το κατάλληλο μείγμα που να έχεις αποτελεσματικό κράτος και παραγωγικό ιδιωτικό τομέα", επισήμανε ο κ. Ράπανος.
Ανέφερε ότι την εποχή που η Κύπρος άνοιξε το θέμα του χρηματοοικονομικού τομέα ήταν πολύ καλή ιδέα, αλλά τώρα πάει αυτό και πρέπει να δούμε κάτι παρόμοιο στη νέα εποχή".
Ιδιωτικοποιήσεις
Ο κ. Ράπανος είπε ότι για τον ίδιο δεν έχει σημασία αν ένας οργανισμός είναι ιδιωτικός ή δημόσιος, προσθέτοντας ότι "αν το ιδιωτικό μπορεί να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες και να εξυπηρετήσει καλύτερα τον παραγωγικό ιστό της χώρας γιατί να μην είναι ιδιωτικό".
"Δεν είμαι άκρατος οπαδός των ιδιωτικοποιήσεων, αλλά μέσα σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον όπου υπάρχει άκρατος ανταγωνισμός, ένας φορέας που λειτουργεί κάτω από την ασφυκτική πίεση του κράτους δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικός", ανέφερε και πρόσθεσε ότι "θα έρθουν οι ιδιωτικοί φορείς που θα τον απαξιώσουν τελείως".
Πρόσθεσε ότι η ιδιωτικοποίηση του ΟΤΕ στην Ελλάδα βοήθησε στο να γίνει πολύ πιο διαφανής η λειτουργία του οργανισμού, η διοίκηση να έχει λογοδοσία στους μετόχους, να περιορίσει σε μεγάλο βαθμό τις κρατικές παρεμβάσεις και να μπορέσει να αξιοποιήσει τις νέες τεχνολογικές δυνατότητες".
Αν ένας δημόσιος οργανισμός, Cyta, ΑΗΚ, μπορεί να λειτουργεί πολύ πιο αποτελεσματικά ως ιδιωτικός, είναι καλό, είπε ο κ. Ράπανος, ο οποίος σημείωσε ότι ο ρόλος της εποπτικής αρχής αυτών των οργανισμών είναι σημείο κλειδί.
Σε σχέση με θέματα ασφάλειας, ο καθηγητής είπε ότι δεν εμποδίζει κανείς το κυπριακό κράτος να επιβάλει στο νέο ιδιωτικοποιημένο φορέα, την Cyta, το δικαίωμα της παρέμβασης και του δικαιώματος να συνεργάζεται στενά με τον οργανισμό για να διασφαλιστούν εθνικά συμφέροντα.
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου