Ένα από τα επιχειρήματά του Πανίκου Δημητριάδη είναι ότι ενδεχόμενη πώληση του χρυσού θα επηρεάσει σε σημαντικά αρνητικό βαθμό τον ισολογισμό της τράπεζας
Η ΚΕΝΤΡΙΚΗ πρέπει να βρει 400 εκατομμύρια για να τα δώσει στο κράτος
Πέντε και πλέον χρόνια μετά την πρώτη δημόσια θυελλώδη συζήτηση για την πώληση των αποθεμάτων χρυσού που διαθέτει η χώρα μας, το θέμα επανήλθε πριν από έναν περίπου μήνα στην επιφάνεια με αφορμή μιαν απόφαση του Γιουρογκρουπ τον περασμένο Μάρτη. Απόφαση την οποία δεσμεύτηκε να υλοποιήσει η Κυβέρνηση αν δεν υπήρχε άλλος τρόπος για την απόκτηση 400 εκατομμυρίων ευρώ από την Κεντρική Τράπεζα. Η χρηματοδότηση του κράτους από πλευράς Κεντρικής με το πιο πάνω ποσόν αποτελεί μνημονιακή πρόνοια η οποία μάλιστα πρέπει να εκπληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2014.
Όπως ήταν φυσικό βγήκε από το συρτάρι η απόφαση του Γιούρογκρουπ για την πώληση χρυσού, μια απόφαση όμως που δεν λέει τίποτε περισσότερο από μιαν επικεφαλίδα, «Πώληση χρυσού». Από την πρώτη μέρα πάντως που το θέμα βγήκε στην επιφάνεια, ο Διοικητής της Κεντρικής Πανίκος Δημητριάδης, χωρίς να το πει δημόσια κι επίσημα, διαμήνυσε προς όλες τις κατευθύνσεις ότι δεν πρόκειται να δώσει τη συγκατάθεσή του για κάτι τέτοιο.
Ένα από τα επιχειρήματά του είναι ότι ενδεχόμενη πώληση του χρυσού θα επηρεάσει σε σημαντικά αρνητικό βαθμό τον ισολογισμό της τράπεζας. Σύμφωνα, εξάλλου, με αξιωματούχους της Κεντρικής Τράπεζας, τα αποθέματα χρυσού, η αξία των οποίων αποτιμάται στα 441 εκατ. ευρώ στον ισολογισμό της, είναι σημαντικά για να διασφαλίσουν την ανεξαρτησία της. Σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε για την ιστορία ότι σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Χρυσού, τα κυπριακά αποθέματα σε χρυσό ανέρχονται σε 13,9 μετρικούς τόνους.
«Να μιλήσετε με την Τρόικα»
Όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ο Διοικητής απαντά στην ερώτηση ποια είναι η εναλλακτική επιλογή που υπάρχει ενώπιον της Κεντρικής ότι η Κυβέρνηση πρέπει να αποταθεί στην Τρόικα και να ξεκαθαρίσει ότι η πώληση χρυσού δεν συνιστά επιλογή. Ερωτηθείς για τυχόν εναλλακτική άντλησης των 400 εκατ. ευρώ, ο αξιωματούχος απάντησε: «Η Κυβέρνηση πρέπει να πάει πίσω στην Τρόικα και να πει πως η πώληση χρυσού δεν συνιστά επιλογή».
Tη θέση του κατά της πώλησης του χρυσού επανέλαβε ο Διοικητής πριν από δύο 24ωρα, ανεπίσημα μεν αλλά με πολύ κατηγορηματικό τρόπο. Στη θέση του αυτή ο Διοικητής βρίσκει σύμμαχο τη Φρανκφούρτη και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Με δεδομένο αυτό η Κεντρική και δη το διοικητικό της συμβούλιο άρχισε να ψάχνει τρόπους εξεύρεσης των 400 εκατομμυρίων. Τα κέρδη της του 2013 δεν αρκούν αφού για φέτος υπολογίζονται γύρω στα 200 εκατομμύρια πριν από τις προβλέψεις. Το 2012 η Κεντρική είχε κέρδη προ προβλέψεων γύρω στα €300 εκ., τα οποία μειώθηκαν όμως στα €112 εκ., λόγω της απότομης αύξησης των προβλέψεων από 100 εκ. σε 285 εκ.
Με βάση τον νόμο, η Κεντρική παραχωρεί το 80% των κερδών της στην Κυβέρνηση. Σε πολύωρες συνεδρίες του το διοικητικό συμβούλιο της Κεντρικής, απαντώντας στην επιστολή του Υπουργού Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη, με την οποία υπενθυμίζεται ο Διοικητής για τη μνημονιακή υποχρέωσή του έναντι του κράτους, συζητά, όπως μας ελέχθη, δύο σημαντικές εισηγήσεις με το αίτημα να μελετηθούν ως εναλλακτικοί τρόποι εξεύρεσης των 400 εκατομμυρίων.
Γη έναντι πολλών εκατομμυρίων
Η πρώτη εισήγηση αφορά σε παραχώρηση ενεργητικού (κρατικής γης και ακινήτων) από την Κυβέρνηση προς την Κεντρική έναντι των 400 εκατομμυρίων. Προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα, μάλιστα, πληροφορούμαστε ότι συζητείται όπως η πρόταση αυτή προχωρήσει σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό για να καλύψει και δάνειο που η Κυβέρνηση οφείλει στην Κεντρική, ύψους ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Η ημερομηνία αποπληρωμής του δανείου αυτού λήγει τι 2015.
Μείωση προβλέψεων
Η δεύτερη εισήγηση του διοικητικού συμβουλίου της Κεντρικής προς τον Υπουργό Οικονομικών προνοεί τη μείωση των προβλέψεων που προτίθεται να κάνει η Τράπεζα για την παραχώρηση ELA, έτσι ώστε τα κέρδη για το 2013 να είναι αυξημένα. Πρόκειται για καθαρά λογιστικό χειρισμό, ο οποίος πρέπει να γίνει με μεγάλη προσοχή ώστε να είναι συμβατός με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα.
Δεν υπάρχει κάτι στην ατζέντα του Υπουργού
Όμως: Από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών τονίσθηκε στην εφημερίδα μας από ανώτατο αξιωματούχο ότι η λήψη απόφασης ανήκει αποκλειστικά και μόνο στην Κεντρική, τον Διοικητή της και το διοικητικό της συμβούλιο. «Ο Υπουργός δεν μίλησε με κανέναν από την Κεντρική, δεν πήρε καμία εισήγηση ή πρόταση τουλάχιστον μέχρι την Πέμπτη και δεν υπάρχει στην ατζέντα του καμία συνάντηση ή αίτημα για συνάντηση ή συζήτηση με την Κεντρική για το θέμα του χρυσού», ανέφερε στην εφημερίδα μας η ίδια πηγή.
Φυσικά στο μεταξύ, από την περασμένη Πέμπτη δηλαδή μέχρι και σήμερα, υπήρξε αρκετός χρόνος για να επιδιωχθεί επικοινωνία με τον Υπουργό αν κριθεί ότι υπάρχει ανάγκη για κάτι τέτοιο. Η ανάγκη θα προκύψει, όπως μας ελέχθη από το Υπουργείο, μόνον αν στις εναλλακτικές εισηγήσεις πρέπει να υπάρξει εμπλοκή και της Κυβέρνησης.
Η ιστορία με το χρυσάφι
Η πρώτη δημόσια αναφορά για πώληση των αποθεμάτων χρυσού έγινε το 2008, αμέσως μετά την ανάληψη της προεδρίας από την κυβέρνηση Χριστόφια. Τότε, όμως, δεν υπήρχε καμία επείγουσα ανάγκη να εκπληρωθεί, δεν υπήρχε κρίση, τουλάχιστον στην Κύπρο, ενώ τα δημόσια ταμεία είχαν μισό δισεκατομμύριο ευρώ πλεόνασμα, το οποίο άφησε «προίκα» στον Δημήτρη Χριστόφια ο Τάσσος Παπαδόπουλος. Τόσο ο τότε Υπουργός Οικονομικών όσο και ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος είπαν πως τα κεφάλαια που θα προέκυπταν από την πώληση του χρυσού θα χρησιμοποιούνταν για τη χρηματοδότηση του δημόσιου χρέους.
Ο Χαρίλαος το ζήτησε από τον τότε Διοικητή
Η πρόταση έγινε στον τότε Διοικητή Αθανάσιο Ορφανίδη από τον Χαρίλαο Σταυράκη από τις πρώτες μέρες της θητείας της νέας Κυβέρνησης. Το θέμα δεν είδε το φως της δημοσιότητας παρά μόνο δύο τουλάχιστον μήνες μετά, με δηλώσεις του Χαρίλαου Σταυράκη, στις 6 Ιουνίου 2008, δηλώσεις οι οποίες προκάλεσαν έκπληξη αλλά και λύπη, όπως ο ίδιος είπε στον Αθανάσιο Ορφανίδη.
Έκπληξη, επειδή είχε υποδείξει επανειλημμένα στον τότε νέο Υπουργό Οικονομικών την ευαισθησία του θέματος και τη ζημιά που ενδεχομένως να προκαλούσε μια δημόσια αντιπαράθεση. Λύπη, επειδή προτού καταλαγιάσει ο θόρυβος από τις πρώτες δηλώσεις του, ο Υπουργός επανέφερε το θέμα στη δημοσιότητα, με νέες τοποθετήσεις στη Βουλή.
«Δεν είναι δικό του το χρυσάφι»
Η ΑΝΤΙΘΕΣΗ τότε του κ. Ορφανίδη είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από πλευράς τόσο της κυβέρνησης Χριστόφια όσο και του ΑΚΕΛ που είπαν δημόσια στον τότε Διοικητή ότι το χρυσάφι δεν του ανήκει, ότι ανήκει στον λαό, γι΄ αυτό και δεν μπορεί να αποφασίζει αυτός ποια θα είναι η διαχείρισή του. Να σημειωθεί ότι η κατοχή και διαχείριση των επίσημων αποθεμάτων των μελών της ΕΕ αποτελεί μιαν από τις βασικές αρμοδιότητες των Κεντρικών Τραπεζών στην ΕΕ.
Η αρμοδιότητα αυτή κατοχυρώνεται από τη Συνθήκη για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, η οποία επίσης κατοχυρώνει την ανεξαρτησία των κεντρικών τραπεζών κατά την ενάσκηση των αρμοδιοτήτων τους. Σε αυτά τα πλαίσια, η ΚΤ έχει συγκεκριμένη επενδυτική πολιτική για τη διαχείριση των αποθεμάτων, κύριος στόχος της οποίας είναι η διασφάλιση της αξίας των αποθεμάτων και η προστασία τους από το ενδεχόμενο μείωσης της αξίας τους. Ταυτόχρονα επιδιώκεται η μεγιστοποίηση της απόδοσής τους.
Τι λέει η συνθήκη για τη διαχείριση
ΟΠΩΣ αναφέρεται στο κείμενο για τη διαχείριση του χρυσού από την Κεντρική Τράπεζα κάθε χώρας-μέλους της ΕΕ: «Τα κράτη-μέλη δεν πρέπει να περιάγουν τις ΚΤ σε κατάσταση ανεπάρκειας οικονομικών πόρων, ώστε αυτές να αδυνατούν να ασκήσουν τα καθήκοντά τους που αφορούν κατά περίπτωση είτε το ΕΣΚΤ είτε το Ευρωσύστημα. Η έννοια της οικονομικής ανεξαρτησίας θα πρέπει να κρίνεται με γνώμονα το αν τρίτοι μπορούν να ασκούν είτε άμεση είτε έμμεση επιρροή, όχι μόνο στα καθήκοντα της Εθνικής Κεντρικής Τράπεζας, αλλά και στην ικανότητά της… να εκπληρώνει την αποστολή της…».
Η ΚΕΝΤΡΙΚΗ πρέπει να βρει 400 εκατομμύρια για να τα δώσει στο κράτος
Πέντε και πλέον χρόνια μετά την πρώτη δημόσια θυελλώδη συζήτηση για την πώληση των αποθεμάτων χρυσού που διαθέτει η χώρα μας, το θέμα επανήλθε πριν από έναν περίπου μήνα στην επιφάνεια με αφορμή μιαν απόφαση του Γιουρογκρουπ τον περασμένο Μάρτη. Απόφαση την οποία δεσμεύτηκε να υλοποιήσει η Κυβέρνηση αν δεν υπήρχε άλλος τρόπος για την απόκτηση 400 εκατομμυρίων ευρώ από την Κεντρική Τράπεζα. Η χρηματοδότηση του κράτους από πλευράς Κεντρικής με το πιο πάνω ποσόν αποτελεί μνημονιακή πρόνοια η οποία μάλιστα πρέπει να εκπληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2014.
Όπως ήταν φυσικό βγήκε από το συρτάρι η απόφαση του Γιούρογκρουπ για την πώληση χρυσού, μια απόφαση όμως που δεν λέει τίποτε περισσότερο από μιαν επικεφαλίδα, «Πώληση χρυσού». Από την πρώτη μέρα πάντως που το θέμα βγήκε στην επιφάνεια, ο Διοικητής της Κεντρικής Πανίκος Δημητριάδης, χωρίς να το πει δημόσια κι επίσημα, διαμήνυσε προς όλες τις κατευθύνσεις ότι δεν πρόκειται να δώσει τη συγκατάθεσή του για κάτι τέτοιο.
Ένα από τα επιχειρήματά του είναι ότι ενδεχόμενη πώληση του χρυσού θα επηρεάσει σε σημαντικά αρνητικό βαθμό τον ισολογισμό της τράπεζας. Σύμφωνα, εξάλλου, με αξιωματούχους της Κεντρικής Τράπεζας, τα αποθέματα χρυσού, η αξία των οποίων αποτιμάται στα 441 εκατ. ευρώ στον ισολογισμό της, είναι σημαντικά για να διασφαλίσουν την ανεξαρτησία της. Σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε για την ιστορία ότι σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Χρυσού, τα κυπριακά αποθέματα σε χρυσό ανέρχονται σε 13,9 μετρικούς τόνους.
«Να μιλήσετε με την Τρόικα»
Όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ο Διοικητής απαντά στην ερώτηση ποια είναι η εναλλακτική επιλογή που υπάρχει ενώπιον της Κεντρικής ότι η Κυβέρνηση πρέπει να αποταθεί στην Τρόικα και να ξεκαθαρίσει ότι η πώληση χρυσού δεν συνιστά επιλογή. Ερωτηθείς για τυχόν εναλλακτική άντλησης των 400 εκατ. ευρώ, ο αξιωματούχος απάντησε: «Η Κυβέρνηση πρέπει να πάει πίσω στην Τρόικα και να πει πως η πώληση χρυσού δεν συνιστά επιλογή».
Tη θέση του κατά της πώλησης του χρυσού επανέλαβε ο Διοικητής πριν από δύο 24ωρα, ανεπίσημα μεν αλλά με πολύ κατηγορηματικό τρόπο. Στη θέση του αυτή ο Διοικητής βρίσκει σύμμαχο τη Φρανκφούρτη και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Με δεδομένο αυτό η Κεντρική και δη το διοικητικό της συμβούλιο άρχισε να ψάχνει τρόπους εξεύρεσης των 400 εκατομμυρίων. Τα κέρδη της του 2013 δεν αρκούν αφού για φέτος υπολογίζονται γύρω στα 200 εκατομμύρια πριν από τις προβλέψεις. Το 2012 η Κεντρική είχε κέρδη προ προβλέψεων γύρω στα €300 εκ., τα οποία μειώθηκαν όμως στα €112 εκ., λόγω της απότομης αύξησης των προβλέψεων από 100 εκ. σε 285 εκ.
Με βάση τον νόμο, η Κεντρική παραχωρεί το 80% των κερδών της στην Κυβέρνηση. Σε πολύωρες συνεδρίες του το διοικητικό συμβούλιο της Κεντρικής, απαντώντας στην επιστολή του Υπουργού Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη, με την οποία υπενθυμίζεται ο Διοικητής για τη μνημονιακή υποχρέωσή του έναντι του κράτους, συζητά, όπως μας ελέχθη, δύο σημαντικές εισηγήσεις με το αίτημα να μελετηθούν ως εναλλακτικοί τρόποι εξεύρεσης των 400 εκατομμυρίων.
Γη έναντι πολλών εκατομμυρίων
Η πρώτη εισήγηση αφορά σε παραχώρηση ενεργητικού (κρατικής γης και ακινήτων) από την Κυβέρνηση προς την Κεντρική έναντι των 400 εκατομμυρίων. Προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα, μάλιστα, πληροφορούμαστε ότι συζητείται όπως η πρόταση αυτή προχωρήσει σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό για να καλύψει και δάνειο που η Κυβέρνηση οφείλει στην Κεντρική, ύψους ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Η ημερομηνία αποπληρωμής του δανείου αυτού λήγει τι 2015.
Μείωση προβλέψεων
Η δεύτερη εισήγηση του διοικητικού συμβουλίου της Κεντρικής προς τον Υπουργό Οικονομικών προνοεί τη μείωση των προβλέψεων που προτίθεται να κάνει η Τράπεζα για την παραχώρηση ELA, έτσι ώστε τα κέρδη για το 2013 να είναι αυξημένα. Πρόκειται για καθαρά λογιστικό χειρισμό, ο οποίος πρέπει να γίνει με μεγάλη προσοχή ώστε να είναι συμβατός με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα.
Δεν υπάρχει κάτι στην ατζέντα του Υπουργού
Όμως: Από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών τονίσθηκε στην εφημερίδα μας από ανώτατο αξιωματούχο ότι η λήψη απόφασης ανήκει αποκλειστικά και μόνο στην Κεντρική, τον Διοικητή της και το διοικητικό της συμβούλιο. «Ο Υπουργός δεν μίλησε με κανέναν από την Κεντρική, δεν πήρε καμία εισήγηση ή πρόταση τουλάχιστον μέχρι την Πέμπτη και δεν υπάρχει στην ατζέντα του καμία συνάντηση ή αίτημα για συνάντηση ή συζήτηση με την Κεντρική για το θέμα του χρυσού», ανέφερε στην εφημερίδα μας η ίδια πηγή.
Φυσικά στο μεταξύ, από την περασμένη Πέμπτη δηλαδή μέχρι και σήμερα, υπήρξε αρκετός χρόνος για να επιδιωχθεί επικοινωνία με τον Υπουργό αν κριθεί ότι υπάρχει ανάγκη για κάτι τέτοιο. Η ανάγκη θα προκύψει, όπως μας ελέχθη από το Υπουργείο, μόνον αν στις εναλλακτικές εισηγήσεις πρέπει να υπάρξει εμπλοκή και της Κυβέρνησης.
Η ιστορία με το χρυσάφι
Η πρώτη δημόσια αναφορά για πώληση των αποθεμάτων χρυσού έγινε το 2008, αμέσως μετά την ανάληψη της προεδρίας από την κυβέρνηση Χριστόφια. Τότε, όμως, δεν υπήρχε καμία επείγουσα ανάγκη να εκπληρωθεί, δεν υπήρχε κρίση, τουλάχιστον στην Κύπρο, ενώ τα δημόσια ταμεία είχαν μισό δισεκατομμύριο ευρώ πλεόνασμα, το οποίο άφησε «προίκα» στον Δημήτρη Χριστόφια ο Τάσσος Παπαδόπουλος. Τόσο ο τότε Υπουργός Οικονομικών όσο και ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος είπαν πως τα κεφάλαια που θα προέκυπταν από την πώληση του χρυσού θα χρησιμοποιούνταν για τη χρηματοδότηση του δημόσιου χρέους.
Ο Χαρίλαος το ζήτησε από τον τότε Διοικητή
Η πρόταση έγινε στον τότε Διοικητή Αθανάσιο Ορφανίδη από τον Χαρίλαο Σταυράκη από τις πρώτες μέρες της θητείας της νέας Κυβέρνησης. Το θέμα δεν είδε το φως της δημοσιότητας παρά μόνο δύο τουλάχιστον μήνες μετά, με δηλώσεις του Χαρίλαου Σταυράκη, στις 6 Ιουνίου 2008, δηλώσεις οι οποίες προκάλεσαν έκπληξη αλλά και λύπη, όπως ο ίδιος είπε στον Αθανάσιο Ορφανίδη.
Έκπληξη, επειδή είχε υποδείξει επανειλημμένα στον τότε νέο Υπουργό Οικονομικών την ευαισθησία του θέματος και τη ζημιά που ενδεχομένως να προκαλούσε μια δημόσια αντιπαράθεση. Λύπη, επειδή προτού καταλαγιάσει ο θόρυβος από τις πρώτες δηλώσεις του, ο Υπουργός επανέφερε το θέμα στη δημοσιότητα, με νέες τοποθετήσεις στη Βουλή.
«Δεν είναι δικό του το χρυσάφι»
Η ΑΝΤΙΘΕΣΗ τότε του κ. Ορφανίδη είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από πλευράς τόσο της κυβέρνησης Χριστόφια όσο και του ΑΚΕΛ που είπαν δημόσια στον τότε Διοικητή ότι το χρυσάφι δεν του ανήκει, ότι ανήκει στον λαό, γι΄ αυτό και δεν μπορεί να αποφασίζει αυτός ποια θα είναι η διαχείρισή του. Να σημειωθεί ότι η κατοχή και διαχείριση των επίσημων αποθεμάτων των μελών της ΕΕ αποτελεί μιαν από τις βασικές αρμοδιότητες των Κεντρικών Τραπεζών στην ΕΕ.
Η αρμοδιότητα αυτή κατοχυρώνεται από τη Συνθήκη για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, η οποία επίσης κατοχυρώνει την ανεξαρτησία των κεντρικών τραπεζών κατά την ενάσκηση των αρμοδιοτήτων τους. Σε αυτά τα πλαίσια, η ΚΤ έχει συγκεκριμένη επενδυτική πολιτική για τη διαχείριση των αποθεμάτων, κύριος στόχος της οποίας είναι η διασφάλιση της αξίας των αποθεμάτων και η προστασία τους από το ενδεχόμενο μείωσης της αξίας τους. Ταυτόχρονα επιδιώκεται η μεγιστοποίηση της απόδοσής τους.
Τι λέει η συνθήκη για τη διαχείριση
ΟΠΩΣ αναφέρεται στο κείμενο για τη διαχείριση του χρυσού από την Κεντρική Τράπεζα κάθε χώρας-μέλους της ΕΕ: «Τα κράτη-μέλη δεν πρέπει να περιάγουν τις ΚΤ σε κατάσταση ανεπάρκειας οικονομικών πόρων, ώστε αυτές να αδυνατούν να ασκήσουν τα καθήκοντά τους που αφορούν κατά περίπτωση είτε το ΕΣΚΤ είτε το Ευρωσύστημα. Η έννοια της οικονομικής ανεξαρτησίας θα πρέπει να κρίνεται με γνώμονα το αν τρίτοι μπορούν να ασκούν είτε άμεση είτε έμμεση επιρροή, όχι μόνο στα καθήκοντα της Εθνικής Κεντρικής Τράπεζας, αλλά και στην ικανότητά της… να εκπληρώνει την αποστολή της…».
Source : http://www.sigmalive.com
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου