Με έντονο προβληματισμό εμφανίζεται να αντιμετωπίζει το ΔΝΤ τις βασικές παραδοχές πάνω στις οποίες στηρίζεται το κυπριακό πρόγραμμα στήριξης.
Με το εσωτερικό 47σέλιδο έγγραφο του ΔΝΤ, που δημοσιεύει η ιστοσελίδα « StockWatch», οι εκτελεστικοί διευθυντές του Ταμείου θέτουν - σε αυστηρό, σε κάποια σημεία, ύφος - ερωτήματα στους τεχνοκράτες του Ταμείου, που συμμετείχαν στη διαδικασία διαπραγμάτευσης του μνημονίου.
Αν και η εκτελεστική διεύθυνση του Ταμείου αναμένεται να εγκρίνει τη βοήθεια προς την Κύπρο, τα ζητήματα που αναδεικνύονται από το έγγραφο είναι σημαντικά.
Κάποιοι διευθυντές, για παράδειγμα, αφήνουν σοβαρές αιχμές για τους χειρισμούς της διευθυντικής ομάδας που χειρίστηκε τις διαπραγματεύσεις (π.χ. της Ντέλια Βελκουλέσκου), και διερωτώνται γιατί το ταμείο συναίνεσε στο «κούρεμα» ασφαλισμένων καταθέσεων στο Eurogroup της 15ης Μαρτίου.
Οι Πάολο Νογκέιρα Μπατίστα και Χέκτορ Τόρες αναφέρουν ότι «το πρώτο πακέτο ήταν απαράδεκτο αφού επέβαλλε ζημιές σε μικρούς ασφαλισμένους καταθέτες και επειδή δεν διαφοροποιούσε μεταξύ φερέγγυων και μη φερέγγυων τραπεζών». «Δεν θα έπρεπε ποτέ να υιοθετηθεί από τη διεύθυνση, ιδίως χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με το Συμβούλιο», σημειώνουν σε αυστηρό ύφος.
Κοινή διαπίστωση των διευθυντών είναι ότι οι μακροοικονομικές προβλέψεις των τεχνοκρατών του Ταμείου, πως η οικονομία θα συρρικνωθεί κατά 12,5% σε δύο χρόνια και θα αρχίσει να αναπτύσσεται εκ νέου το 2015, είναι υπερβολικά αισιόδοξες. Θεωρούν ότι δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία για να γίνουν τέτοιες προβλέψεις και ζητούν από τους τεχνοκράτες να εξηγήσουν πως θα ανακάμψει η οικονομία σε περίοδο δημοσιονομικής λιτότητας.
Η λέξη «αισιόδοξες» αναφέρεται αρκετές φορές στο κείμενο, που σε κάποιες περιπτώσεις παραπέμπει στην κακή εμπειρία με τις προβλέψεις που έκαναν οι τεχνοκράτες του Ταμείου σε σχέση με την Ελλάδα.
Τα μέλη του εκτελεστικού συμβουλίου αμφισβητούν επίσης τις εκτιμήσεις για τη βιωσιμότητα του χρέους, ένα ζήτημα που απασχόλησε έντονα το ταμείο, και που ήταν η βασική δικαιολογία για το «κούρεμα». Θεωρούν ότι το μακροοικονομικό περιβάλλον είναι τόσο απρόβλεπτο, που καθιστά τους όποιους υπολογισμούς απλές εικασίες.
Κάποιοι ζητούν να τους εξηγηθεί ποιοι τομείς της κυπριακής οικονομίας θα συνεισφέρουν στην ανάκαμψη τώρα που ο τραπεζικός κλάδος έχει υποστεί ένα τόσο μεγάλο πλήγμα.
Μία από τις πιο ουσιαστικές κριτικές είναι για τις εξαιρέσεις που δόθηκαν σε κάποιους ανασφάλιστους καταθέτες. Αρκετοί διευθυντές διερωτώνται γιατί κάποιοι καταθέτες έτυχαν διαφορετικού χειρισμού από άλλους.
Υπάρχουν επίσης ερωτήματα για το χειρισμό των υπόλοιπων καταθετών σε τράπεζες που εκτιμάται ότι θα χρειαστούν στήριξη από το κράτος.
Οι πιο πάνω διευθυντές αναφέρουν «ότι κάποιες τράπεζες και συνεργατικά ιδρύματα, που θεωρήθηκαν φερέγγυα, θα χρειαστούν κρατική στήριξη για να επιβιώσουν. Οι ανασφάλιστοι καταθέτες σε αυτές τις "φερέγγυες αλλά υπο-κεφαλαιοποιημένες" τράπεζες θα εξαιρεθούν από τη μετατροπή των καταθέσεων τους σε μετοχές (αλλά θα ωφεληθούν από κρατική στήριξη)». Επίσης, διερωτώνται αν αυτοί οι χειρισμοί θα δημιουργήσουν νομικές απαιτήσεις.
Οι τοποθετήσεις των εκτελεστικών διευθυντών του ταμείου, που θα κληθούν σήμερα να εγκρίνουν το 1 δισ.ευρώ που θα δώσει το Ταμείο στην Κύπρο, αναδεικνύουν σημαντικά ερωτήματα που υπάρχουν για τη βιωσιμότητα του προγράμματος και τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει η Κύπρος στην επιτυχή υλοποίηση του.
Αν και η εκτελεστική διεύθυνση του Ταμείου αναμένεται να εγκρίνει τη βοήθεια προς την Κύπρο, τα ζητήματα που αναδεικνύονται από το έγγραφο είναι σημαντικά.
Κάποιοι διευθυντές, για παράδειγμα, αφήνουν σοβαρές αιχμές για τους χειρισμούς της διευθυντικής ομάδας που χειρίστηκε τις διαπραγματεύσεις (π.χ. της Ντέλια Βελκουλέσκου), και διερωτώνται γιατί το ταμείο συναίνεσε στο «κούρεμα» ασφαλισμένων καταθέσεων στο Eurogroup της 15ης Μαρτίου.
Οι Πάολο Νογκέιρα Μπατίστα και Χέκτορ Τόρες αναφέρουν ότι «το πρώτο πακέτο ήταν απαράδεκτο αφού επέβαλλε ζημιές σε μικρούς ασφαλισμένους καταθέτες και επειδή δεν διαφοροποιούσε μεταξύ φερέγγυων και μη φερέγγυων τραπεζών». «Δεν θα έπρεπε ποτέ να υιοθετηθεί από τη διεύθυνση, ιδίως χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με το Συμβούλιο», σημειώνουν σε αυστηρό ύφος.
Κοινή διαπίστωση των διευθυντών είναι ότι οι μακροοικονομικές προβλέψεις των τεχνοκρατών του Ταμείου, πως η οικονομία θα συρρικνωθεί κατά 12,5% σε δύο χρόνια και θα αρχίσει να αναπτύσσεται εκ νέου το 2015, είναι υπερβολικά αισιόδοξες. Θεωρούν ότι δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία για να γίνουν τέτοιες προβλέψεις και ζητούν από τους τεχνοκράτες να εξηγήσουν πως θα ανακάμψει η οικονομία σε περίοδο δημοσιονομικής λιτότητας.
Η λέξη «αισιόδοξες» αναφέρεται αρκετές φορές στο κείμενο, που σε κάποιες περιπτώσεις παραπέμπει στην κακή εμπειρία με τις προβλέψεις που έκαναν οι τεχνοκράτες του Ταμείου σε σχέση με την Ελλάδα.
Τα μέλη του εκτελεστικού συμβουλίου αμφισβητούν επίσης τις εκτιμήσεις για τη βιωσιμότητα του χρέους, ένα ζήτημα που απασχόλησε έντονα το ταμείο, και που ήταν η βασική δικαιολογία για το «κούρεμα». Θεωρούν ότι το μακροοικονομικό περιβάλλον είναι τόσο απρόβλεπτο, που καθιστά τους όποιους υπολογισμούς απλές εικασίες.
Κάποιοι ζητούν να τους εξηγηθεί ποιοι τομείς της κυπριακής οικονομίας θα συνεισφέρουν στην ανάκαμψη τώρα που ο τραπεζικός κλάδος έχει υποστεί ένα τόσο μεγάλο πλήγμα.
Μία από τις πιο ουσιαστικές κριτικές είναι για τις εξαιρέσεις που δόθηκαν σε κάποιους ανασφάλιστους καταθέτες. Αρκετοί διευθυντές διερωτώνται γιατί κάποιοι καταθέτες έτυχαν διαφορετικού χειρισμού από άλλους.
Υπάρχουν επίσης ερωτήματα για το χειρισμό των υπόλοιπων καταθετών σε τράπεζες που εκτιμάται ότι θα χρειαστούν στήριξη από το κράτος.
Οι πιο πάνω διευθυντές αναφέρουν «ότι κάποιες τράπεζες και συνεργατικά ιδρύματα, που θεωρήθηκαν φερέγγυα, θα χρειαστούν κρατική στήριξη για να επιβιώσουν. Οι ανασφάλιστοι καταθέτες σε αυτές τις "φερέγγυες αλλά υπο-κεφαλαιοποιημένες" τράπεζες θα εξαιρεθούν από τη μετατροπή των καταθέσεων τους σε μετοχές (αλλά θα ωφεληθούν από κρατική στήριξη)». Επίσης, διερωτώνται αν αυτοί οι χειρισμοί θα δημιουργήσουν νομικές απαιτήσεις.
Πηγή: Ant1iwo.com
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου