Μια νέα ατομική βόμβα, με το όνομα «Ταμείο Συντάξεων Cyta», κρατά στα χέρια του αυτήν τη φορά για τον Ημικρατικό Οργανισμό τού οποίου ηγείται ως Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών Χρίστος Πατσαλίδης, ανασκαλεύοντας έγγραφα, υπηρεσιακές εκθέσεις και πρακτικά, ώστε να ολοκληρωθεί η εικόνα σε σχέση με την οικονομική κατάσταση του Ταμείου και γενικότερα του Οργανισμού.
Το θέμα του Ταμείου Συντάξεων κρίνεται νευραλγικής σημασίας για το μέλλον του Οργανισμού, καθώς οποιαδήποτε ελλείμματα προκύπτουν και καταγράφονται στις αναλογιστικές εκτιμήσεις που πραγματοποιούνται, υπάρχει ρητή υποχρέωση, σύμφωνα με τους κανονισμούς του Ταμείου, να καλύπτονται από τη Cyta.
Άρα, οποιαδήποτε πιθανή κακή διαχείριση, αμέλεια, αδιαφορία ή ακόμη και έλλειψη επαγγελματισμού από τη Διαχειριστική Επιτροπή του Ταμείου, δεν επηρεάζει μόνο τα συνταξιοδοτικά ωφελήματα των εργαζομένων αλλά και την οικονομική ευρωστία ενός Οργανισμού που στηρίζεται από τον φορολογούμενο πολίτη και που οδηγείται σε αποκρατικοποίηση. Να σημειωθεί ότι όλα τα ωφελήματα του Ταμείου είναι εγγυημένα από τον Οργανισμό και σε περίπτωση που η οικονομική κατάστασή της Cyta δεν είναι καλή, δεν θα είναι σε θέση να καλύπτει τα ελλείμματα του Ταμείου.
Αναλογιστική μελέτη
Η πραγματική οικονομική κατάσταση του Οργανισμού και το θέμα των επενδύσεων του Ταμείου Συντάξεων -που εγείρεται κατά προτεραιότητα στο πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής που αφορά απαλλοτριώσεις και αγοραπωλησίες τουρκοκυπριακών περιουσιών στις ελεγχόμενες από την Κυπριακή Δημοκρατία περιοχές- αναμένεται να απασχολήσουν επιστάμενα το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού. Το Δ.Σ., υπό την Προεδρία του Χρίστου Πατσαλίδη, υποχρεούται εκ των εξελίξεων σε σχέση με το Ταμείο Συντάξεων, αλλά και λόγω των πιεστικών χρονοδιαγραμμάτων για υλοποίηση του Οδικού Χάρτη για την αποκρατικοποίηση της Cyta, να μελετήσει τη νέα αναλογιστική μελέτη που θα καταγράφει την οικονομική κατάσταση του Ταμείου, τυχόν ελλείμματα, διασπορά των επενδύσεων και άλλα.
Ο οίκος ΑΟΝ HEWITT πραγματοποιεί ετήσιες αναλογιστικές μελέτες για τη Cyta, με την τελευταία, ημερομηνίας 31 Δεκεμβρίου 2012, να παρουσιάζει χρηματοδότηση 116,5%, με χρηματοοικονομικό πλεόνασμα €105 εκ. για το έτος 2012. Ωστόσο, η κατάσταση εκτιμάται ότι δεν θα είναι η ίδια, όχι μόνο λόγω του «κουρέματος» αλλά κυρίως λόγω της κάθετης πτώσης των τιμών των ακινήτων. Το Ταμείο έχει εκτεθεί σε εξαιρετικά μεγάλο βαθμό σε επενδύσεις σε ακίνητη περιουσία.
Οι επενδύσεις σε ακίνητα
Να αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι, σύμφωνα με την έκθεση της Διερευνητικής Επιτροπής που αναφέρεται σε αγορά οικοπέδων στη Λεωφόρο Λεμεσού (Λευκωσία) το 2004, οι επενδύσεις σε κτιριακά έργα έγιναν σε πέντε άλλες περιπτώσεις κατά την περίοδο 2009 - 2011:
1. Κτίριο CyView στα Λατσιά
2. Κτίριο Εσπερίδες
3. Ακίνητο Αθηαινίτη
4. Κτίριο Zavos Makarios Avenue
5. ΑERO Centre
Σύμφωνα με την έκθεση, το σύνολο των συμβατικών υποχρεώσεων του Ταμείου για τα έξι ακίνητα παρουσιάζεται ως €93.491.417 και το συνολικό ποσό που πληρώθηκε μέχρι τις 13.8.2013 είναι €79.534.298.
Η σημερινή αξία τους, με βάση τις οικονομικές καταστάσεις ημερομηνίας 30.6.2013, σύμφωνα με εκτιμήσεις από εκτιμητές ακινήτων, είναι €66.914.850. Το σύνολο της αξίας των επενδύσεων του Ταμείου στα ακίνητα έχει υποστεί μείωση, και η μεγαλύτερη μείωση παρουσιάζεται στο έργο AERO Centre στη Δρομολαξιά.
Άλλες επενδύσεις σε χρηματοδότηση έργων έγιναν σε πέντε περιπτώσεις κατά την περίοδο 2011-2012:
1. Chaps Property Developers
2. Marina Residences - Ergomakers Ltd/Πανδώρα Επενδύσεις (Δημόσια) Λτδ
3. Ακίνητο Ομίλου Παρασκευαΐδη - NEMIKA
4. Athienitis Mall
5. UCLAN University Cyprus
Το σύνολο των συμβατικών υποχρεώσεων του Ταμείου για τις περιπτώσεις χρηματοδότησης παρουσιάζεται ως €132.700.000, το συνολικό ποσό που πληρώθηκε μέχρι τις 13.8.2013 είναι €96.028.525. Η σημερινή οικονομική τους αξία με βάση τις οικονομικές καταστάσεις ημερομηνίας 30.6.2013, είναι €87.762.359. Σε έκθεση των συμβούλων του Ταμείου PCM Advisers Ltd, ημερομηνίας 31.5.2013, σύμφωνα με την έκθεση της Ερευνητικής Επιτροπής, αξιολογείται η οικονομική κατάσταση των έργων χρηματοδότησης κατά την 31.12.2012, στη βάση εκτιμήσεων από ανεξάρτητους εκτιμητές όσον αφορά τις εμπράγματες εξασφαλίσεις που είχε το Ταμείο. Στη έκθεση αξιολογείται το κάθε έργο ξεχωριστά και η απομείωση την οποία υπέστη.
Οι σύμβουλοι εφιστούν την προσοχή των Διαχειριστών ότι οι αξίες των έργων, όταν ολοκληρωθούν, δυνατόν να είναι σημαντικά διαφοροποιημένες από αυτές που είχαν αρχικά προβλεφθεί, λόγω των οικονομικών συνθηκών αλλά και των αλλαγών στις προδιαγραφές από αυτές που είχαν συμφωνηθεί. Προτρέπουν τους Διαχειριστές να επιβάλλουν σε κάθε στάδιο επαρκείς εξασφαλίσεις για τα ποσά που χρηματοδοτούν.
Ακίνητα 10% και όχι 35%
Ειδικότερα, σε άλλη έκθεσή του, ο οίκος Aon Hewitt σημειώνει ότι, η διαστρωμάτωση των επενδύσεων σε Ταμεία, θα πρέπει να είναι 10% σε εγχώριες μετοχές, 15% σε μετοχές διεθνών εταιρειών, 10% σε ακίνητη περιουσία, 55% σε ομόλογα, 5% σε καταθέσεις και 5% σε εναλλακτικές επενδύσεις. Η βιωσιμότητα του Ταμείου Συντάξεων της Cyta καθορίζεται από την απόδοση πάνω στα κεφάλαιά του, που υπολογίζεται ότι θα έπρεπε να είναι μεταξύ 5%-10%.
Η νέα αναλογιστική μελέτη θα λάβει υπόψη τις τρέχουσες τιμές των ακινήτων και τις δυνατότητες να υπάρξουν έσοδα στο Ταμείο αλλά και να αποδείξει κατά πόσον οι επενδύσεις που έγιναν σε ακίνητα ήταν προς το συμφέρον των μελών του Ταμείου ή όχι. Σύμφωνα με σχετική οδηγία που αφορά ευρύτερα τα Ταμεία Επαγγελματικών Συνταξιοδοτικών Παροχών, η αξία της κάθε επένδυσης, για παράδειγμα των ακινήτων, δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% της συνολικής αξίας του χαρτοφυλακίου του Ταμείου. Οι συνολικές επενδύσεις σε μη ρυθμιζόμενες αγορές, όπως είναι τα ακίνητα, δεν μπορεί να υπερβαίνουν το 40% της συνολικής αξίας του χαρτοφυλακίου. Στην περίπτωση του Ταμείου Συντάξεων της Cyta, επειδή δεν εφαρμόστηκε η επενδυτική πολιτική που προτεινόταν από τους συμβούλους και δεν υπήρχε δέσμευση και υποχρέωση από εγγραφή του στο Mητρώο του Εφόρου Ταμείων Επαγγελματικών Συνταξιοδοτικών Παροχών, οι υπερεπενδύσεις σε ακίνητα φθάνουν το 35%.
Πού να γίνονται επενδύσεις
Να σημειωθεί ότι το Ταμείο δεν ήταν εγγεγραμμένο στον Έφορο, ως είθισται για άλλα Ταμεία, αλλά η ευθύνη της διαχείρισής του ανατέθηκε στο Δ.Σ. του Οργανισμού. Σε περίπτωση που ήταν εγγεγραμμένο στο Μητρώο, ο Έφορος έχει το δικαίωμα να ελέγξει κατά πόσον οι επενδύσεις του Ταμείου σε διάφορα ακίνητα και αλλού, ήταν στο πλαίσιο της δήλωσης επενδυτικής πολιτικής του.
Ο Έφορος μπορεί να ενεργήσει αυτεπάγγελτα έρευνα, εάν αυτό ζητηθεί από την πλειοψηφία της Διαχειριστικής Επιτροπής του Ταμείου ή το ένα τρίτο των μελών του, γραπτώς και ενυπογράφως. Η πρωτοβουλία που αναλήφθηκε στη Cyta από μέλη του Ταμείου συγκέντρωσε μόνο 968 υπογραφές, δηλαδή κάτω από το 1/3 των 3.300 μελών του Ταμείου.
Με βάση τον νόμο 208 (Ι) 2012 καθορίζονται οι επενδυτικοί κανόνες, σύμφωνα με τους οποίους οι Διαχειριστικές Επιτροπές των Επαγγελματικών Ταμείων Συνταξιοδοτικών Παροχών (Προνοίας και Συντάξεων) πρέπει να επενδύουν τα στοιχεία του ενεργητικού τους. Με τον νόμο αυτό καθορίζεται ένα αυστηρό εποπτικό πλαίσιο και αυξημένες υποχρεώσεις για τα μέλη των Διαχειριστικών Επιτροπών, τα οποία πρέπει να αντιλαμβάνονται τους στόχους απόδοσης - κινδύνου της επενδυτικής στρατηγικής, πώς και πού αναλαμβάνονται επενδυτικοί κίνδυνοι και να εξετάζουν με ποιους τρόπους η επενδυτική στρατηγική συνάδει με τις υποχρεώσεις του Ταμείου.
Επίσης, δύο σημαντικές πρόνοιες της νομοθεσίας προνοούν ότι:
*Καθορίζεται πώς και πότε αξιολογείται η απόδοση των διαχειριστών κεφαλαίων που προσλαμβάνει το Ταμείο. Η απόδοση των κεφαλαίων να παρακολουθείται επί τακτικής βάσης και η περίοδος αξιολόγησης να καθορίζεται εκ των προτέρων.
*Αναθεωρούνται τακτικά οι στόχοι, οι δείκτες αναφοράς και οι κίνδυνοι των επενδύσεων του Ταμείου.
Τα Ταμεία, ως Επαγγελματίες Επενδυτές, οφείλουν να επενδύουν με τρόπο που να διασφαλίζεται η ασφάλεια, η ποιότητα, η ρευστότητα, η διασπορά του χαρτοφυλακίου ανά εκδότη και ανά στοιχείο ενεργητικού.
Μετρητά και ομόλογα
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Έρευνας Ταμείων Επαγγελματικών Συνταξιοδοτικών Παροχών 2011 που διενήργησε η Aon Hewitt για την Κύπρο, η μέση επενδυτική κατανομή ήταν: Μετρητά/Καταθέσεις 61% και Ομόλογα/ Χρεόγραφα Αξιόγραφα 21%. Μικρότερη κατανομή έγινε σε μετοχές εσωτερικού (Κύπρος), δάνεια μελών, ακίνητη περιουσία, μετοχές εξωτερικού, άλλες επενδύσεις, δομημένα προϊόντα (Structured Products), αντισταθμιστικά κεφάλαια (Hedge Funds) και εναλλακτικές επενδύσεις.
Με την έρευνα αυτή, καταδεικνύεται ότι η διασπορά σε επενδυτικές ομάδες δεν ήταν επαρκής, καθώς η κατανομή σε δύο μόνο επενδυτικές ομάδες (μετρητά και ομόλογα) έφτανε το 82%. Ο οίκος προτείνει ότι τα Ταμεία θα πρέπει να δώσουν περισσότερη έμφαση στον τομέα των επενδύσεων στο άμεσο μέλλον και να καταρτίσουν την κατάλληλη επενδυτική στρατηγική, ώστε να διαρθρώσουν βέλτιστα χαρτοφυλάκια, που να είναι επαρκώς διαφοροποιημένα, με στόχο να ελαχιστοποιούνται οι επενδυτικοί κίνδυνοι. Επίσης, πρέπει να αναθεωρούν τακτικά τους στόχους, δείκτες αναφοράς και κινδύνων των επενδύσεων του Ταμείου για να διασφαλίζουν ότι παραμένουν κατάλληλοι. Η Aon Hewitt θεωρεί ότι οι αναμενόμενες μειώσεις στις κατανομές σε μετρητά με τοποθετήσεις σε άλλες επενδυτικές κατηγορίες (όταν αρθούν οι περιορισμοί στη διακίνηση κεφαλαίων) πρέπει να γίνουν αποτελεσματικά μέσω ορθής επιλογής.
Μπροστά οι «μηχανές»
Στο μεταξύ οι «μηχανές» ανάβουν και όλοι θα πέσουν με τα μούτρα στη δουλειά, ώστε να επιτύχουν τα μεγάλα στοιχήματα που τέθηκαν, με την Τρόικα να πιέζει προς την υλοποίηση, εντός χρονοδιαγραμμάτων, του Οδικού Χάρτη για τις αποκρατικοποιήσεις.
*Το πρώτο στάδιο αφορά στη μετατροπή της ΑΤΗΚ από Οργανισμό Δημοσίου Δικαίου σε μετοχική εταιρεία ιδιωτικού δικαίου, με μοναδικό μέτοχο το κράτος (μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2014).
*Το δεύτερο στάδιο υλοποιεί απόφαση για να προσφερθεί ένα ποσοστό από το μετοχικό κεφάλαιο στους εργαζόμενους σε ατομικό ή συλλογικό επίπεδο (Ταμείο Προνοίας/Συντάξεων), σύμφωνα με τους κανόνες της αγοράς (μέχρι 31 Μαρτίου 2015).
*Το τρίτο στάδιο προνοεί την αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή που θα μεταφέρει την απαραίτητη τεχνογνωσία και θα συμβάλει στον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των δραστηριοτήτων του Οργανισμού (επιλογή και ολοκλήρωση διαδικασίας μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2015).
Μνημονιακές δεσμεύσεις
ΟΙ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ για τη Cyta επικεντρώνονται:
•Στην τήρηση των δεσμεύσεων του Μνημονίου για τις αποκρατικοποιήσεις.
•Στην εισροή χρήματος στα δημόσια ταμεία για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.
•Στην εξυγίανση των οικονομικών τού Οργανισμού και αναδιάρθρωσή του.
•Στη σωστή διαχείριση των οικονομικών και τη μείωση των αλόγιστων δαπανών.
•Στη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων και σε πρόταση για συμμετοχή τους στη μετοχική δομή.
•Στην αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή μέχρι το 2015.
•Στην καλύτερη τιμολόγηση και βελτίωση της ποιότητας υπηρεσιών προς όφελος του καταναλωτή.
•Στον περιορισμό των πολιτικών παρεμβάσεων στον Οργανισμό.
Εξονυχιστικό έλεγχο για την οικονομική κατάσταση του Οργανισμού ανέλαβε ο Πρόεδρος του Δ.Σ. Χρίστος Πατσαλίδης.
- Source : http://www.sigmalive.com
Άρα, οποιαδήποτε πιθανή κακή διαχείριση, αμέλεια, αδιαφορία ή ακόμη και έλλειψη επαγγελματισμού από τη Διαχειριστική Επιτροπή του Ταμείου, δεν επηρεάζει μόνο τα συνταξιοδοτικά ωφελήματα των εργαζομένων αλλά και την οικονομική ευρωστία ενός Οργανισμού που στηρίζεται από τον φορολογούμενο πολίτη και που οδηγείται σε αποκρατικοποίηση. Να σημειωθεί ότι όλα τα ωφελήματα του Ταμείου είναι εγγυημένα από τον Οργανισμό και σε περίπτωση που η οικονομική κατάστασή της Cyta δεν είναι καλή, δεν θα είναι σε θέση να καλύπτει τα ελλείμματα του Ταμείου.
Αναλογιστική μελέτη
Η πραγματική οικονομική κατάσταση του Οργανισμού και το θέμα των επενδύσεων του Ταμείου Συντάξεων -που εγείρεται κατά προτεραιότητα στο πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής που αφορά απαλλοτριώσεις και αγοραπωλησίες τουρκοκυπριακών περιουσιών στις ελεγχόμενες από την Κυπριακή Δημοκρατία περιοχές- αναμένεται να απασχολήσουν επιστάμενα το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού. Το Δ.Σ., υπό την Προεδρία του Χρίστου Πατσαλίδη, υποχρεούται εκ των εξελίξεων σε σχέση με το Ταμείο Συντάξεων, αλλά και λόγω των πιεστικών χρονοδιαγραμμάτων για υλοποίηση του Οδικού Χάρτη για την αποκρατικοποίηση της Cyta, να μελετήσει τη νέα αναλογιστική μελέτη που θα καταγράφει την οικονομική κατάσταση του Ταμείου, τυχόν ελλείμματα, διασπορά των επενδύσεων και άλλα.
Ο οίκος ΑΟΝ HEWITT πραγματοποιεί ετήσιες αναλογιστικές μελέτες για τη Cyta, με την τελευταία, ημερομηνίας 31 Δεκεμβρίου 2012, να παρουσιάζει χρηματοδότηση 116,5%, με χρηματοοικονομικό πλεόνασμα €105 εκ. για το έτος 2012. Ωστόσο, η κατάσταση εκτιμάται ότι δεν θα είναι η ίδια, όχι μόνο λόγω του «κουρέματος» αλλά κυρίως λόγω της κάθετης πτώσης των τιμών των ακινήτων. Το Ταμείο έχει εκτεθεί σε εξαιρετικά μεγάλο βαθμό σε επενδύσεις σε ακίνητη περιουσία.
Οι επενδύσεις σε ακίνητα
Να αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι, σύμφωνα με την έκθεση της Διερευνητικής Επιτροπής που αναφέρεται σε αγορά οικοπέδων στη Λεωφόρο Λεμεσού (Λευκωσία) το 2004, οι επενδύσεις σε κτιριακά έργα έγιναν σε πέντε άλλες περιπτώσεις κατά την περίοδο 2009 - 2011:
1. Κτίριο CyView στα Λατσιά
2. Κτίριο Εσπερίδες
3. Ακίνητο Αθηαινίτη
4. Κτίριο Zavos Makarios Avenue
5. ΑERO Centre
Σύμφωνα με την έκθεση, το σύνολο των συμβατικών υποχρεώσεων του Ταμείου για τα έξι ακίνητα παρουσιάζεται ως €93.491.417 και το συνολικό ποσό που πληρώθηκε μέχρι τις 13.8.2013 είναι €79.534.298.
Η σημερινή αξία τους, με βάση τις οικονομικές καταστάσεις ημερομηνίας 30.6.2013, σύμφωνα με εκτιμήσεις από εκτιμητές ακινήτων, είναι €66.914.850. Το σύνολο της αξίας των επενδύσεων του Ταμείου στα ακίνητα έχει υποστεί μείωση, και η μεγαλύτερη μείωση παρουσιάζεται στο έργο AERO Centre στη Δρομολαξιά.
Άλλες επενδύσεις σε χρηματοδότηση έργων έγιναν σε πέντε περιπτώσεις κατά την περίοδο 2011-2012:
1. Chaps Property Developers
2. Marina Residences - Ergomakers Ltd/Πανδώρα Επενδύσεις (Δημόσια) Λτδ
3. Ακίνητο Ομίλου Παρασκευαΐδη - NEMIKA
4. Athienitis Mall
5. UCLAN University Cyprus
Το σύνολο των συμβατικών υποχρεώσεων του Ταμείου για τις περιπτώσεις χρηματοδότησης παρουσιάζεται ως €132.700.000, το συνολικό ποσό που πληρώθηκε μέχρι τις 13.8.2013 είναι €96.028.525. Η σημερινή οικονομική τους αξία με βάση τις οικονομικές καταστάσεις ημερομηνίας 30.6.2013, είναι €87.762.359. Σε έκθεση των συμβούλων του Ταμείου PCM Advisers Ltd, ημερομηνίας 31.5.2013, σύμφωνα με την έκθεση της Ερευνητικής Επιτροπής, αξιολογείται η οικονομική κατάσταση των έργων χρηματοδότησης κατά την 31.12.2012, στη βάση εκτιμήσεων από ανεξάρτητους εκτιμητές όσον αφορά τις εμπράγματες εξασφαλίσεις που είχε το Ταμείο. Στη έκθεση αξιολογείται το κάθε έργο ξεχωριστά και η απομείωση την οποία υπέστη.
Οι σύμβουλοι εφιστούν την προσοχή των Διαχειριστών ότι οι αξίες των έργων, όταν ολοκληρωθούν, δυνατόν να είναι σημαντικά διαφοροποιημένες από αυτές που είχαν αρχικά προβλεφθεί, λόγω των οικονομικών συνθηκών αλλά και των αλλαγών στις προδιαγραφές από αυτές που είχαν συμφωνηθεί. Προτρέπουν τους Διαχειριστές να επιβάλλουν σε κάθε στάδιο επαρκείς εξασφαλίσεις για τα ποσά που χρηματοδοτούν.
Ακίνητα 10% και όχι 35%
Ειδικότερα, σε άλλη έκθεσή του, ο οίκος Aon Hewitt σημειώνει ότι, η διαστρωμάτωση των επενδύσεων σε Ταμεία, θα πρέπει να είναι 10% σε εγχώριες μετοχές, 15% σε μετοχές διεθνών εταιρειών, 10% σε ακίνητη περιουσία, 55% σε ομόλογα, 5% σε καταθέσεις και 5% σε εναλλακτικές επενδύσεις. Η βιωσιμότητα του Ταμείου Συντάξεων της Cyta καθορίζεται από την απόδοση πάνω στα κεφάλαιά του, που υπολογίζεται ότι θα έπρεπε να είναι μεταξύ 5%-10%.
Η νέα αναλογιστική μελέτη θα λάβει υπόψη τις τρέχουσες τιμές των ακινήτων και τις δυνατότητες να υπάρξουν έσοδα στο Ταμείο αλλά και να αποδείξει κατά πόσον οι επενδύσεις που έγιναν σε ακίνητα ήταν προς το συμφέρον των μελών του Ταμείου ή όχι. Σύμφωνα με σχετική οδηγία που αφορά ευρύτερα τα Ταμεία Επαγγελματικών Συνταξιοδοτικών Παροχών, η αξία της κάθε επένδυσης, για παράδειγμα των ακινήτων, δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% της συνολικής αξίας του χαρτοφυλακίου του Ταμείου. Οι συνολικές επενδύσεις σε μη ρυθμιζόμενες αγορές, όπως είναι τα ακίνητα, δεν μπορεί να υπερβαίνουν το 40% της συνολικής αξίας του χαρτοφυλακίου. Στην περίπτωση του Ταμείου Συντάξεων της Cyta, επειδή δεν εφαρμόστηκε η επενδυτική πολιτική που προτεινόταν από τους συμβούλους και δεν υπήρχε δέσμευση και υποχρέωση από εγγραφή του στο Mητρώο του Εφόρου Ταμείων Επαγγελματικών Συνταξιοδοτικών Παροχών, οι υπερεπενδύσεις σε ακίνητα φθάνουν το 35%.
Πού να γίνονται επενδύσεις
Να σημειωθεί ότι το Ταμείο δεν ήταν εγγεγραμμένο στον Έφορο, ως είθισται για άλλα Ταμεία, αλλά η ευθύνη της διαχείρισής του ανατέθηκε στο Δ.Σ. του Οργανισμού. Σε περίπτωση που ήταν εγγεγραμμένο στο Μητρώο, ο Έφορος έχει το δικαίωμα να ελέγξει κατά πόσον οι επενδύσεις του Ταμείου σε διάφορα ακίνητα και αλλού, ήταν στο πλαίσιο της δήλωσης επενδυτικής πολιτικής του.
Ο Έφορος μπορεί να ενεργήσει αυτεπάγγελτα έρευνα, εάν αυτό ζητηθεί από την πλειοψηφία της Διαχειριστικής Επιτροπής του Ταμείου ή το ένα τρίτο των μελών του, γραπτώς και ενυπογράφως. Η πρωτοβουλία που αναλήφθηκε στη Cyta από μέλη του Ταμείου συγκέντρωσε μόνο 968 υπογραφές, δηλαδή κάτω από το 1/3 των 3.300 μελών του Ταμείου.
Με βάση τον νόμο 208 (Ι) 2012 καθορίζονται οι επενδυτικοί κανόνες, σύμφωνα με τους οποίους οι Διαχειριστικές Επιτροπές των Επαγγελματικών Ταμείων Συνταξιοδοτικών Παροχών (Προνοίας και Συντάξεων) πρέπει να επενδύουν τα στοιχεία του ενεργητικού τους. Με τον νόμο αυτό καθορίζεται ένα αυστηρό εποπτικό πλαίσιο και αυξημένες υποχρεώσεις για τα μέλη των Διαχειριστικών Επιτροπών, τα οποία πρέπει να αντιλαμβάνονται τους στόχους απόδοσης - κινδύνου της επενδυτικής στρατηγικής, πώς και πού αναλαμβάνονται επενδυτικοί κίνδυνοι και να εξετάζουν με ποιους τρόπους η επενδυτική στρατηγική συνάδει με τις υποχρεώσεις του Ταμείου.
Επίσης, δύο σημαντικές πρόνοιες της νομοθεσίας προνοούν ότι:
*Καθορίζεται πώς και πότε αξιολογείται η απόδοση των διαχειριστών κεφαλαίων που προσλαμβάνει το Ταμείο. Η απόδοση των κεφαλαίων να παρακολουθείται επί τακτικής βάσης και η περίοδος αξιολόγησης να καθορίζεται εκ των προτέρων.
*Αναθεωρούνται τακτικά οι στόχοι, οι δείκτες αναφοράς και οι κίνδυνοι των επενδύσεων του Ταμείου.
Τα Ταμεία, ως Επαγγελματίες Επενδυτές, οφείλουν να επενδύουν με τρόπο που να διασφαλίζεται η ασφάλεια, η ποιότητα, η ρευστότητα, η διασπορά του χαρτοφυλακίου ανά εκδότη και ανά στοιχείο ενεργητικού.
Μετρητά και ομόλογα
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Έρευνας Ταμείων Επαγγελματικών Συνταξιοδοτικών Παροχών 2011 που διενήργησε η Aon Hewitt για την Κύπρο, η μέση επενδυτική κατανομή ήταν: Μετρητά/Καταθέσεις 61% και Ομόλογα/ Χρεόγραφα Αξιόγραφα 21%. Μικρότερη κατανομή έγινε σε μετοχές εσωτερικού (Κύπρος), δάνεια μελών, ακίνητη περιουσία, μετοχές εξωτερικού, άλλες επενδύσεις, δομημένα προϊόντα (Structured Products), αντισταθμιστικά κεφάλαια (Hedge Funds) και εναλλακτικές επενδύσεις.
Με την έρευνα αυτή, καταδεικνύεται ότι η διασπορά σε επενδυτικές ομάδες δεν ήταν επαρκής, καθώς η κατανομή σε δύο μόνο επενδυτικές ομάδες (μετρητά και ομόλογα) έφτανε το 82%. Ο οίκος προτείνει ότι τα Ταμεία θα πρέπει να δώσουν περισσότερη έμφαση στον τομέα των επενδύσεων στο άμεσο μέλλον και να καταρτίσουν την κατάλληλη επενδυτική στρατηγική, ώστε να διαρθρώσουν βέλτιστα χαρτοφυλάκια, που να είναι επαρκώς διαφοροποιημένα, με στόχο να ελαχιστοποιούνται οι επενδυτικοί κίνδυνοι. Επίσης, πρέπει να αναθεωρούν τακτικά τους στόχους, δείκτες αναφοράς και κινδύνων των επενδύσεων του Ταμείου για να διασφαλίζουν ότι παραμένουν κατάλληλοι. Η Aon Hewitt θεωρεί ότι οι αναμενόμενες μειώσεις στις κατανομές σε μετρητά με τοποθετήσεις σε άλλες επενδυτικές κατηγορίες (όταν αρθούν οι περιορισμοί στη διακίνηση κεφαλαίων) πρέπει να γίνουν αποτελεσματικά μέσω ορθής επιλογής.
Μπροστά οι «μηχανές»
Στο μεταξύ οι «μηχανές» ανάβουν και όλοι θα πέσουν με τα μούτρα στη δουλειά, ώστε να επιτύχουν τα μεγάλα στοιχήματα που τέθηκαν, με την Τρόικα να πιέζει προς την υλοποίηση, εντός χρονοδιαγραμμάτων, του Οδικού Χάρτη για τις αποκρατικοποιήσεις.
*Το πρώτο στάδιο αφορά στη μετατροπή της ΑΤΗΚ από Οργανισμό Δημοσίου Δικαίου σε μετοχική εταιρεία ιδιωτικού δικαίου, με μοναδικό μέτοχο το κράτος (μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2014).
*Το δεύτερο στάδιο υλοποιεί απόφαση για να προσφερθεί ένα ποσοστό από το μετοχικό κεφάλαιο στους εργαζόμενους σε ατομικό ή συλλογικό επίπεδο (Ταμείο Προνοίας/Συντάξεων), σύμφωνα με τους κανόνες της αγοράς (μέχρι 31 Μαρτίου 2015).
*Το τρίτο στάδιο προνοεί την αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή που θα μεταφέρει την απαραίτητη τεχνογνωσία και θα συμβάλει στον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των δραστηριοτήτων του Οργανισμού (επιλογή και ολοκλήρωση διαδικασίας μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2015).
Μνημονιακές δεσμεύσεις
ΟΙ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ για τη Cyta επικεντρώνονται:
•Στην τήρηση των δεσμεύσεων του Μνημονίου για τις αποκρατικοποιήσεις.
•Στην εισροή χρήματος στα δημόσια ταμεία για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.
•Στην εξυγίανση των οικονομικών τού Οργανισμού και αναδιάρθρωσή του.
•Στη σωστή διαχείριση των οικονομικών και τη μείωση των αλόγιστων δαπανών.
•Στη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων και σε πρόταση για συμμετοχή τους στη μετοχική δομή.
•Στην αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή μέχρι το 2015.
•Στην καλύτερη τιμολόγηση και βελτίωση της ποιότητας υπηρεσιών προς όφελος του καταναλωτή.
•Στον περιορισμό των πολιτικών παρεμβάσεων στον Οργανισμό.
Εξονυχιστικό έλεγχο για την οικονομική κατάσταση του Οργανισμού ανέλαβε ο Πρόεδρος του Δ.Σ. Χρίστος Πατσαλίδης.
- Source : http://www.sigmalive.com
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου