Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2014

Με απλά λόγια ! … Οι μαθησιακές δυσκολίες!

Οι γνωστές πλέων σε όλους μας μαθησιακές δυσκολίες, περιγράφουν ένα σύνολο διαταραχών οι οποίες μειώνουν την ικανότητα του παιδιού να επικοινωνήσει ή και να μάθει.
Αναφερόμαστε σε μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών, οι οποίες αντανακλούν δυσκολίες στην απόκτηση και χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού ή μαθηματικών ικανοτήτων.
Ως γονείς χρειάζεται να καταλάβουμε ότι οι μαθησιακές δυσκολίες, δεν είναι ασθένειες. Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι μια διαφορετικότητα στη δομή του εγκεφάλου. Στη δομή αυτή χρειάζεται να εφαρμόσουμε ένα διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας.

Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι κληρονομικές και ως επί τω πλείστον αποδίδονται σε δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος. Οι επιπτώσεις των μαθησιακών δυσκολιών σε ένα παιδί εντοπίζονται κυρίως σε εκπαιδευτικό, κοινωνικό καθώς και ψυχολογικό επίπεδο. Μαζί με τις μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να συνυπάρξουν και ενδείξεις όπως οι αρνητικές συμπεριφορές αυτοελέγχου, καταπάτηση των βασικών κανόνων του περιβάλλοντός του, το τεμπέλιασμα και η άρνηση σε ότι αφορά το σχολείο. Όπως είπαμε όμως πιο πάνω, οι συμπεριφορές αυτές συνυπάρχουν με τις μαθησιακές δυσκολίες αλλά δεν τις συνιστούν από μόνες τους.

Η Δυσλεξία είναι μια εξελικτική δυσκολία στην επεξεργασία του γραπτού λόγου, δυσανάλογη προς την ηλικία και το νοητικό δυναμικό του παιδιού. Παρουσιάζεται δυσκολία στην ανάγνωση, στην ορθογραφία και στο να μεταφέρει ένα παιδί τον προφορικό του λόγο σε γραπτό. Κοινό χαρακτηριστικό των διασημοτήτων όπως ο Αϊνστάιν, ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ο Kέννεντυ, ο Τομ Κρουζ, ο Σ. Σταλόνε, ο Τζον Λένον, ο Γ. Ντίσνεϊ, ο Πικάσσο, και άλλοι. Ναι, αυτοί είχαν δυσλεξία!
Η δυσκολία στην εκμάθηση των μαθηματικών εννοιών και δεξιοτήτων ονομάζεται δυσαριθμησία. Μπορεί να είναι αναπτυξιακή ή εξελικτική και η δυσκολία εντοπίζεται στο γεγονός ότι το παιδί δεν αποκτά εύκολα μαθηματικές γνώσεις και δεξιότητες. Μπορεί όμως να είναι και επίκτητη. Δηλαδή, παιδιά που έχουν μάθει μαθηματικά κατά την εφηβική ή ενήλικη ζωή τους, χάνουν αυτή την ικανότητά. Αυτό συνήθως συνδέεται με εγκεφαλική βλάβη.

Άλλες μαθησιακές δυσκολίες συμπεριλαμβάνουν την δυσγραφία (μια νευρολογική διαταραχή η οποία χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στη γραφή) και τη δυσαναγνωσία (πρόβλημα στην καταγραφή και επεξεργασία οπτικών ερεθισμάτων, εφόσον ο εγκέφαλος δυσκολεύεται να αποκωδικοποιήσει οπτικά ερεθίσματα). Στη δυσαναγνωσία, μπορεί επίσης να εμπλέκεται και η αδυναμία φωνολογικής αποκωδικοποίησης ήχων.

Δυσορθογραφία! Παρατηρούμε λάθη στην τοποθέτηση των γραφημάτων στο χώρο, αντιστροφές γραμμάτων, φωνολογικά λάθη, λάθη στη χρήση διαφορετικών γραμμάτων ενός ίδιου ήχου, λάθη συμφωνίας γραμματικής κλίσης και αντικατάσταση λέξεων. Παρόλο που τα παιδιά γνωρίζουν τους γραμματικούς κανόνες, δεν μπορούν να τους εφαρμόσουν και έτσι η δυσορθογραφία αφορά τη δυσκολία της γραφής, τόσο στο επίπεδο της λέξης όσο και στο επίπεδο της πρότασης και της σύνταξης.
Η δυσπραξία αναφέρεται σε ειδική διαταραχή της περιοχής της ανάπτυξης των κινητικών δεξιοτήτων. Δηλαδή, ένα παιδί δυσκολεύεται να κατακτήσει δεξιότητες κινητικού συντονισμού. Αυτό επηρεάζει και τη συμμετοχή του σε καθημερινές δραστηριότητες καθώς επίσης και την ανάπτυξη των γλωσσικών του δεξιοτήτων.

Η Αναπτυξιακή Λεκτική Δυσπραξία είναι μια πάθηση του κεντρικού νευρικού συστήματος η οποία επηρεάζει την ικανότητα του παιδιού να βάζει στη σειρά γράμματα και να παράγει ήχους, συλλαβές και λέξεις. Το παιδί ξέρει τι θέλει να πει, αλλά ο εγκέφαλος δεν δίνει τις σωστές εντολές στα όργανα της άρθρωσης για να παράγουν με ακρίβεια τους ήχους.

Ιδιαίτερα στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού συχνά ακούμε παιδιά να χαρακτηρίζονται ως ζωηρά, υπερκινητικά, απρόσεκτα ή ανυπάκουα. Μια τέτοια συμπεριφορά μπορεί να θεωρηθεί φυσιολογική αν το όριο της ηλικίας είναι σε κάποιο πλαίσιο. Όταν όμως ένα παιδάκι δεν έχει την υπομονή να καθίσει σε ένα σημείο σχεδόν ποτέ, είναι πιθανόν να αντιμετωπίζει Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ - Υ). Αν δεν είναι παρορμητικό ή και υπερκινητικό και δεν μπορεί να διατηρήσει την προσοχή του, τότε πιθανών το παιδί να αντιμετωπίζει Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής (ΔΕΠ). Η διάσπαση προσοχής τείνει να εμφανίζεται με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία.

Για την σωστή διάγνωση καθώς και την κατάλληλη αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών, οι εγγεγραμμένοι ψυχολόγοι στηρίζονται σε επιστημονικά αποδεδειγμένες διαγνωστικές μεθόδους. Αυτά τα τεστ τα οποία χρησιμοποιούνται διεθνώς, στηρίζονται στην αξιολόγηση των ψυχο - κοινωνικο – εκπαιδευτικών ικανοτήτων του παιδιού ενώ καθοριστικό ρόλο παίζει η έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση αλλά και η ειδική παρέμβαση.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ:
Ενδιαφέρει Τους Γονείς: Το Βάρος Των Παιδιών Και Οι Διατροφικές Διαταραχές

Πηγή: Mothersaffair

Χριστίνα Φ. Σορόκου
Εγγεγραμμένη Συμβουλευτική Ψυχολόγος και Ανθρωποκεντρική Ψυχοθεραπεύτρια
ΜΑ Practioner στις Διατροφικές Διαταραχές
Κέντρο Ψυχοθεραπείας και Ψυχομετρικής
https://www.facebook.com/CenterOfPsychotherapyAndPsychometrics
http://www.cyprus-online.org/Nicosia/Psychologists/Nicosia_Psychologists.php
http://www.cyprus-online.org/Psychologists/
Youtube channel: https://www.youtube.com/channel/UC1qljZvQMTbiQalMdmfd-HA
Τηλ. 22458750, 99532393

---> ΑΦΟΥ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ ΚΑΝΕ ΕΝΑ LIKE  ΕΔΩ ---ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APPLICATION ΣΤΟ ANDROID ΚΙΝΗΤΟ Ή TABLET ΣΑΣ   Ε Δ Ω <-----

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου